söndag 20 november 2011

Inköpsprocess

När jag vaknade imorse så övervägde jag för ett ögonblick om det här skulle vara den dagen i livet då jag vägrade göra något annat än precis det jag kände för. Det kändes som en bra idé.

Sen steg jag upp och tittade in i kylskåpet och där kom första intressekonflikten. Att åka och handla ingår inte bland de saker jag längtar efter att göra. Men jag kom inte heller på något jag kunde laga som skulle bli smaskens och som uteslutande bestod av bordsmargarin, ketchup, rosensylt och ägg. Det var nämligen det jag hade att bygga något smaskens på.

Jag fick åka och handla. Tråkigt.

Först skall man hasa runt och plocka ned allt i vagnen, sen skall man lyfta upp hela härligheten igen och lägga den på bandet, sen skall allt tillbaka i kundvagnen fördelade på ett antal kassar, därefter skall kassarna lyftas från kundvagnen till bilen, sedan lyftas från bilen och in till huset och till slut kommer det värsta av allt: ställa allt på sina rätta platser i kylskåpet, frysen och skafferiet. I detta moment ingår en grundstädning av alla förvaringsutrymmena. Mycket tråkigt.

Jag handlade mycket idag, inte bara en ost och ett nudelpaket vilket hade räckt för mat till mig åtminstone någon dag. Nej, det blev många liter mjölk, juice, yoghurt, Proviva, bröd, kött, grönsaker, frukt och en hel, fryst lax.

Med tanke på hur lite barnen är hemma så är det beundransvärt hur mycket mat det går åt. Men jag tror de smygäter på nätterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar