lördag 12 september 2009

Strumpmonstrets kusin skomonstret

Vi är nog alla införstådda med att det finns ett kräset monster i tvättmaskinen som bara äter strumpor. En strumpa av varje par. Den andra känner han generöst att vi kan få behålla för att åtminstone ha något kvar att värma våra kylknölar och liktorn med.

I början av min karriär som hushållerska med stort strumpansvar så lagrade jag dessa ensamma strumpor på ett speciellt ställe eftersom jag levde förhoppningen/villfarelsen att maken förr eller senare skulle dyka upp.

Det gjorde den aldrig.

Åtminstone inte förrän jag resignerat och slängt den ensamma makan. Då kunde det hända att den förlorade sonen plötsligt kikade fram från tvättmaskinens baksida och glatt vinkade med tårna.

Nu råder no mercy for the British i mitt hushåll. Två strumpor in i maskinen, en strumpa ut = den strumpan ner i soptunnan. Och tittar strumppartnern skälmskt fram strax efteråt, så far han samma väg. Man får vara hård mot de hårda.

Det har emellertid på sistone slagit mig att det verkar finnas ett skomonster också. Han jobbar dock helt annorlunda för han verkar inte ÄTA ett halvt par skor, han verkar SLÄNGA UT det halva paret på landets lands- och motorvägar.

Är man ute och springer har man tid att studera sina omgivningar, åtminstone om man springer i min obefintliga hastighet, och jag har kunnat konstatera att det finns GOTT om ensamma skor i naturen.

Under mina tjänsteresor i bil under veckan har jag lagt märke till att det ligger ensamma skor även på motorvägen, i mittrenen, mitt bland körfälten eller vid kanten.

Min noggranna studie har också visat att det företrädesvis handlar om herrskor eller gympaskor. Jag har inte sett en enda pumps, sandalett eller stövel. Och jag har funderat mången gång på hur i hela friden skorna hamnar där?

Råkar man TAPPA en sko genom bilrutan under farten? Eller har skon gått sönder så man bestämmer sig för att slänga ut den men behålla den andre eftersom man inbillar sig att man kan hitta en likadan till, fast ny och hel? Och vem lever i villfarelsen att man kan gå in på Skopunkten och säga att man vill ha en (1) gympasko, storlek 43. Nej tack, inte båda, bara den vänstra.

Det håller inte. Skor flyger inte ut ur bilar, i synnerhet inte om de sitter på fötterna på den som kör. Och ingen vill väl ha, eller får köpa, ett halvt par nya skor.

Den enda hypotes som håller är den om skomonstret som jag tror är kusin med strumpmonstret. Det måste finnas ett sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar