söndag 6 december 2009

Metod A

Jag är av den omoderna och gammalmodiga uppfattningen om att kycklingarna skall ha hamnat under mina vingars skugga innan jag själv lyfter upp ena foten, stoppar huvudet under vingen och får min rättmätiga vila.

Detta var ganska lätt när barnen var små, men blir knepigare och knepigare. Jag fattar inte vad som är som himla roligt att göra mitt i natten? Varför kan barnen och deras kamrater inte börja umgås vid 17-tiden för att sedan komma hem och säga godnatt vid 21.30? Kanske vid 22 om det är lördag.

Jag hade tyckt det vore lagom för då är nämligen jag trött.

Det är således både svårt och plågsamt för mig att hålla mig vaken tills alla har samlats in för natten. Och nej, det räcker inte att de väcker mig när de kommer hem och säger att de har kommit hem, för vem väcker mig om de INTE kommit hem och säger att det är fara å färde? Nej, just det.

Igår skulle dottern nattramla igen och jag hade det självpåtagna uppdraget att hålla mig uppe till halvett. Det var svårt. Men, lösningar finns på alla problem. Jag har nu kommit på en listig lösning där alla är nöjda. Ja, jag är bara nästan nöjd, men jag räknas inte.

Igår tillämpade jag metod A, d v s den metod jag själv kom på just igår. Den går ut på följande:

1. Jag borstar tänderna, tar på mig nattskjortan och letar reda på husets alla telefoner (mobil privat, mobil jobb och trådlös stationär).

2. Jag ställer upp kuddarna i sängen mot huvudgaveln.

3. Jag sätter mig ned i sängen, mot huvudgaveln.

4. Jag ställer ett mobilalarm på den tid barnet skall vara hemma. För säkerhets skull.

5. Jag blundar.

6. Jag somnar.

7. Jag sover 5 minuter. Max 10 minuter om jag är utmattad.

8. Huvudet ramlar åt sidan.

9. Jag vaknar och kontrollerar klockan.

10 Om det är tid kvar för barnen i frihet börjar jag om på moment 5 ovan.

Och så håller jag på tills barnets tid är ute. Då skickar jag ett sms och kräver lägesbildsrapport. Är det till dottern svarar hon inom 5 minuter. Är det till sonen kommer svaret muntligt 1 vecka senare. Eller, rättare sagt, han meddelar då att han inte förstår frågan.

På detta sätt slipper jag vara tvingad att hålla mig vaken. Jag får sova lite. Och jag har full koll på kycklingarna. Ännu bättre hade varit om jag hade kunnat få gå och lägga mig på riktigt vid 22, som jag helst vill, men den metoden jobbar jag ännu litegrann på.

1 kommentar:

  1. Tror minsann att den senaste födelsedagen satt sina spår. Du börjar tappa minnet!

    "Jag fattar inte vad som är som himla roligt att göra mitt i natten?"

    Vad är det för en fråga från en kvinna med koll? Nä Mimmi, det håller inte.

    Men din kontrollmetod känns helt upp to date och lite av modern elektronisk övervakning ;-) ... även om sonens kommentar vad dagens klo!

    SvaraRadera