lördag 6 februari 2010

Konsten att köpa födelsedagspresenter

Som jag tidigare har beklagat mig över så är halva släkten födda i februari med påföljd att jag numera sitter i sådana ansenliga högar av paket att jag är glad att jag slipper försöka stuva undan dessa under någon gran. Det hade fått bli en sådan gran som finns i New York utanför Rockerfeller center isåfall.

Jag har fått skapa listor med förteckningar över alla presenter som skall inköpas, till vem de skall, och gjort snygga plastkassestrukturer med rätt paket till rätt person. Paketpapperet har tagit slut och de födelsedagsbarn som jag bedömer som mindre nogräknade har fått sina paket inpackade i papper med barnmotiv på. Jag har vänt barnmotivet inåt och den vita, rena papperssidan utåt, men det är oundvikligen så att man kommer att se leksaksbilarna när man packat upp presenten. Jag har dock varit så listig att den med sämst syn är överrepresenterad när det gäller leksakspapper. Den känsliga generationen (sonen) samt de som inte står mitt hjärta så nära men ändå behöver få paket med viss stil och finess har prioriterats när det gäller snygga presentpapper.

Som om inte alla dessa problem och utmaningar vore nog, infaller dessutom alla hjärtans dag mitt i februari också. Varför inte lägga alla hjärtans dag i mars? Eller i oktober? Då har jag platt intet att göra och skulle kunna lägga ned min själ samt ta ett rejält grepp i plånboken på lämpliga alla-hjärtans-dags-presenter till dem som så förtjänar. Nu blir det egenhändigt ritade kort med hjärtan på till höger och vänster istället. Det är verkligen inte mitt fel.

Då den kommande veckan är inbokad på sekundnivå slutade bakåträknandet av när resterande presenter skulle kunna köpas in, på att detta måste ske idag. Sen hinner jag inte. Jag gav mig därför iväg med en motsträvig dotter i släptåg till Mekka för shoppingsugna. Ett av stadens köpcentra.

Några timmar senare kom jag hem med ett par jättesnygga, högklackade sandaletter på rea (till mig), ett halsband (till mig) och ett halsband till dottern för att jag lurade med henne på utflykten och kände att jag måste betala tillbaka på något sätt. Vi hann också hitta choklad i en affär och hårtoning i en annan. Samt konstatera att det finns jättemycket kläder och skor som vi vill ha.

Sen åkte vi hem.

Och nu är det jättestressigt med resterande födelsedagspresenter. Gud vet när jag skall handla dem med tanke på att jag jobbar till sent alternativt befinner mig på tjänsteresa, födelsedagskalas eller vaktar på disco varenda kväll denna veckan. Alla återstående födelsedagar äger rum denna veckan.

Jag får försöka hinna inom samma köpcenter ännu en gång den här veckan, för att jaga upp och fälla ned födelsedagspresenterna. Såg en alldeles otroligt fin kavaj på ett ställe när jag var där idag.

Det är skit det här med att alla fyller år i februari. Blir JÄTTEDYRT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar