söndag 1 augusti 2010

Lustgårdsskötsel

Igår var jag iväg på kurs i hur sköta Edens lustgård när Eva & Adam bortresta. Att bara hämta nyckeln för att sedan gå dit och skvimpa på lite vatten dagen innan de kommer hem är inte aktuellt.

Hela lustgården skall vattnas on a daily basis om det är soligt och torrt, och det krävs i stort sett motsvarande en C-uppsats i hortonomi och 20 poäng i VA-teknik för att överhuvudtaget komma ifråga för uppdraget. Kunskaper i lås- och larmteknik är meriterande.

Jag har ingetdera av detta, men eftersom det var ont om sökande till tjänsten så fick jag jobbet.

Kors och tvärs över de 4000 kvadratmetrarna tomt, ligger vattenslangar till synes slumpmässigt men, visade det sig, i ett noga uträknat och strukturerat system. (Sånt tilltalar mig.)

Man börjar med slang ett, monterar på ett sprutmunstycke och vrider därefter runt nyckeln på utkastaren. Sen vattnar man så långt slangen och vattnet når. Därefter stänger man av vattnet, monterar av sprutmunstycket, promenerar österut, hittar som av en händelse en slang nummer två som ligger utlagd därstädes. Denna parar man ihop med slang ett, monterar på en vattenspridare och sätter på vattnet.

Sen får den svänga runt en halvtimme eller så och under tiden tar lås- och larmteknikern på sig kepsen och arbetar sig in i huset för att vattna blomstrena därstädes. Nytt lås- och larmarbete. Gå ut.

Stänga av vattnet. Koppla bort spridaren. Ta slang två i handen och promenera ännu lite mer österut och leta rätt på slang tre. Koppla ihop. Hämta munstycket som ligger och vilar sig i form vid slang ett. Koppla på. Sätt på vattnet. Vattna.

Stäng av vattnet, koppla loss allt, säkerställ att utkastaren inte läcker, lämna.

Jag har ett kollegieblock fullt med föreläsningsanteckningar. Ligger och tänker på slangkopplingar när jag inte kan sova. Försöker memorera om det var Herrestadspelargonen som var mest vattenkrävande eller om det var den där stora röda hängampeln som skulle klappas om lite extra. Oroar mig för hur detta skall gå.

Men tröstar mig med att klarar jag ut detta kan jag nästa sommar ta mig an skötseln av Botaniska trädgården. Eller en plantskola med fokus på synnerligen känsliga orkidéer. Båda dessa uppdrag är sannolikt enklare än skötseln av Edens lustgård.

Käre Gud, låt det regna mycket denna vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar