lördag 31 juli 2010

Att köpa dyra saker

Jag är inte speciellt slösaktig i det lilla, och går således sällan och småhandlar eller slinker ut och äter på restaurang i tid och otid. Gör jag det får jag ångest. Sådan shopping kickar inte igång mig på en enda nerv.

Däremot slår jag glatt till och köper rejäla saker eller tjänster mellan varven och det tycker jag känns roligt från början till slut. Trädäck till huset, nya vardagsrumsmöbler, gör om i badrummet, den typen av shopping. Ingen ångest.

Det finns emellertid saker som kostar mycket, som jag bör köpa men som inte känns roliga för fem öre. I den kategorin hamnar osynligt underhåll av huset. Sådant underhåll som bör göras men som man inte hela veckan efter investeringen kan gå och titta på, slå ihop händerna i hänförelse över och njuta vid åsynen av, gång på gång.

På måndag går jag igång med en sådan investering. Under två dagar skall ett gäng karlar gå igenom hela mitt tak, betongpanna för betongpanna. Undersöka deras kvalitet, ta bort moss- och algväxt samt tala allvar med sistnämnda så att de inte kommer att växa på taket inom de närmaste tio åren. Att ge tio års garanti på det gav respekt och gjorde att jag slog till. Om tio år bor jag sannolikt inte kvar och då kan det få börja växa mossa igen, bäst det vill.

En sådan här takgenomgång är väldigt bra att göra, eftersom det försäkringsbolag som försäkrar villaägare mot regn som än slinker hit, än slinker dit, än slinker in under takpappen och orsakar vattenskador, inte finns.

Men hur kul är det att köpa en sådan här takgenomgång på en skala? Minus tre. Finns det något jag kommer att gå och titta på och slå ihop händerna i förtjusning över när de är klara? Nej. Kommer jag överhuvudtaget att se någon skillnad? Nej.

Jag hade hellre velat köpa nya vitvaror i köket. Eller en ny cykel.

Ibland är det skit att vara vuxen och ta kloka beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar