fredag 8 juli 2011

Bevingade uttryck

Jag prenumererar på Paulo Coelhos twitter. Han twittrar både på portugisiska och engelska och det tycker jag är kul. Jag läser de engelska varianterna och sedan retweetar och citerar jag de portugisiska vilket gör att folk tror att jag är en fena på just portugisiska. I själva verket kan jag bara säga "hej" på portugisiska (bom dia) vilket har räckt bra så här långt i mitt liv.

Paulo är fantastiskt duktig på att skapa klokskaper och bevingade uttryck som ryms inom 140 tecken. Själv behöver jag cirka 3000 tecken för att skapa något överhuvudtaget och hittills tror jag inte att jag har hittat på ett enda uttryck som någon minns. Mer än "fy", "ajabaja" och "spring inte ut på gatan utan mamma" för det tror jag barnen kommer att ha ringande i sina öron i hela sina liv.

Dagens visdomsord från herr Coelho är "Writing is a socially acceptable form of getting naked in public". 

Med tanke på att jag både kåserar, twittrar, bloggar och facebookar så har jag väl inte haft mer än högst en tråd på kroppen sedan början av 2000-talet. Och detta ungefär samtidigt som det började bli alltmer angeläget att skyla defekterna. Det gäller emellertid att skilja på att vara personlig och att vara privat. Och det tror jag skall bli mitt dagens visdomsord.

"Att skriva personligt och inte privat är att ha kläderna på när man skriver."

På något sätt var hans visdomsord bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar