torsdag 13 oktober 2011

Bubblor i vatten

När barnen var små köpte jag saft. Det var inte nyttigt, sa tandläkaren, så jag började köpa sockerfri saft. Det var inte heller nyttigt, sa tandläkaren, så jag började köpa bubbelvatten.

Tror ni tandläkaren var nöjd? Icke sa Nicke, kolsyrat vatten fräter på tänderna och borde undvikas, sa han. Fast det struntade jag i, någon glädje i livet vill man väl ändå ha.

Glädjen var emellertid bara barnens, för jag som var tvungen att släpa hem allt vatten och däremellan panta berg av flaskor hade det betydligt jobbigare. En sexpack med 1 ½ litersflaskor fick släpas hem varje vecka och att cykla med ett sådant paket på pakethållaren hade sina utmaningar.

Härförleden fick jag plötsligt nog. Jag skulle köpa en kolsyremaskin. Miljön skulle sparas, min kropp skulle sparas, pengar skulle sparas och dessutom skulle det vara kul att göra bubblor i vattnet alldeles själv. Win-win på alla fronter. Jag brydde mig inte om att kontrollera beslutet med tandläkaren. Han hade säkert hellre velat ha ett halvt dussin eltandborstar.

Jag har nu haft en kolsyremaskin i tre veckor. Jag har redan köpt vattenaromer och Cola-light-essens flera gånger. Jag har köpt kolsyrepatron två gånger och jag har fått kompletteringsköpa nya specialflaskor som passar till kolsyremaskinen. En del av grejerna har jag skickat efter på nätet och paketen har jag fått hämta på Postens utlämningsställe, som för övrigt är beläget i livsmedelsbutiken där jag tidigare har handlat vattnet.

Det är ett himla handlande och billigare än att köpa färdigsmaksatt vatten i affären är det inte. Inte lättare heller, eftersom patroner och essenser måste komma hem till mig med min hjälp.

Men det är rätt kul att göra bubblorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar