lördag 15 oktober 2011

Helginställning

För några veckor sedan låg jag i solstol, idag stod jag i täckjacka och tittade på fotboll medan luftvärmepumpen stånkade på för fullt i bostaden. När det är soligt ute blir det förhållandevis varmt inne. Jag har många fönster. När det inte är soligt ute, t ex på nätterna, blir det kallt inne. Mer eller mindre beroende på årstid.

Imorse hade vi 16,5 grader i köket. Det betecknar jag som mer kallt. Och därefter började luftvärmepumpen sitt säsongsarbete för den här gången.

När jag ändå var igång med att elda upp pengar slängde jag ett öga på golvvärmeinställningen i badrummet. Den styrs via en manöverpanel som har suttit på väggen i tio år. Jag har aldrig kunnat räkna ut hur den fungerar. Istället har jag fått välja mellan två inställningar, kallt hela tiden eller varmt hela tiden. Någon anpassning till våra tider har aldrig kunnat göras.

Förrän idag. Ibland vaknar man och känner för att göra stordåd, bestiga berg, kanske flytta berg och upptäcka nya kontinenter. Så kände jag imorse och den första utmaningen jag skådade via mitt norra öga var just golvvärmepanelen i badrummet. Nu var det dags.

Efter en lång stund av uteslutningsmetoder, trial and error, mer error och ett antal lyckade experiment som jag inte kunde utveckla eller förbättra eftersom jag inte visste hur jag gjort, har jag numera en värmeinställning för vardagar och en annan för helgdagar. Imorgon skall jag skriva upp hur jag gjorde om utifall jag vill göra om inställningarna om tio år eller så.

Jag tror jag skall skriva instruktionen sittandes på badrumsgolvet mellan 10 och 12. Då är där nämligen varmt. #Helginställning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar