måndag 7 november 2011

Busslogistik

Idag prövade jag på något nytt, nämligen att lugnt och fint gå till stämpelklockan. Därefter gick jag lika behärskat till hissen, åkte ned och promenerade i sakta mak till busshållplatsen. För en gångs skull gick jag i god tid från kontoret, inte de fyra minuter före bussavgång som krävs för att jag som regel, om de gröna gubbarna står mig bi, skall komma med bussen. Hade det varit säsong för blommor hade jag mycket väl kunnat stanna och lukta på dessa, så gott om tid hade jag.

Det kändes skönt att slippa springa i korridoren. En trevlig omväxling.

På busshållplatsen träffade jag en bekant som jag inte sett sen i somras. Jättekul! Vi pratade och skrattade och rätt som det var såg jag min buss köra förbi. Den hade kommit, stannat och kört vidare utan att se till att jag kom på. Snudd på oförskämt, är man stamkund så är man.

Nästa buss skulle gå om 20 minuter, alldeles för lång tid att vänta. Istället klev jag på en annan buss som går snabbare till min del av världen men tyvärr stannar vid motorvägen en bra bit ifrån där min cykel står parkerad och ännu längre från den plats där mina morgontofflor bor. Jag intalade mig optimistiskt att jag säkert skulle kunna hinna med någon transitbuss därifrån och på så sätt snabbt komma hem.

När jag klev av bussen vid motorvägen började jag gå mot den lokala busshållplatsen. När jag hade ungefär 500 meter kvar kom bussen. När jag framme vid busshållplatsen hade bussen gått. Nästa skulle gå 20 minuter senare. Det fattar ju alla att jag inte kunde vänta så lång tid.

Istället travade jag på. Efter 20 minuter var jag hemma. Lite senare än om jag hade väntat i Malmö på den buss som skulle kommit 20 minuter senare.

Men är man otåligt lagd så är man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar