lördag 25 februari 2012

Efter vinterns härjningar

Ja, så har man återigen lyckligen återvänt från semester i främmande land. Eller lyckligen och lyckligen... Jag hade gärna stannat kvar några veckor till. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att bo i värmen från 15 oktober och till 31 mars. Resten av tiden kan jag generöst överväga att spendera i Sverige.

Nåväl, i Egypten där vi varit fick vi möjlighet att uppleva alla vädertyper utom snö, regn och hagel. Ordet desertstorm har numera fått en ny innebörd för mig. När det desertstormar blåser det inte bara som sjutton, det blåser dessutom orange sand som sjutton samtidigt. Fortfarande hittar jag sådana sandkorn både i öronen och i det jag nyser ut. Vilket jag välvilligt tolkar som att jag är ren och blästrad inifrån och ut.

När vi stack iväg var det 8 minusgrader vid bostaden och när vi kom hem så var det lika mångra grader plus. Att temperaturen skulle stiga 16 grader på en vecka var mer än vad jag hade vågat hoppas på, men under kan tydligen ske fortfarande. Undret gav med sig att jag kände mig manad att ta itu med trädgården när jag vaknade idag. Före avresan var den snötäckt och allt såg rent och städat ut. Intrycket var ett annat nu när snön försvunnit. Löv och grenar överallt, buskar som behövde beskäras, perenner som skulle klippas ned och ett halvt träd som vält i någon av vinterns stormar och som pockade på styckning och bortforsling.

Jag beväpnade mig med sekatör, såg och kratta och gav mig i kast med naturen. Den ena delen av tomten, den lilla delen, tog det mig tre timmar att gå igenom och jag hade då sådan mjölksyra att jag inte kunde röra armarna. De hängde mest och darrade.

Jag beslöt att den andra delen av tomten, den stora delen, skulle få vänta på sin tur till nästa helg. Jag vill kunna använda händerna på jobbet den här veckan, jag tror det förväntas av mig.

För övrigt vet jag nu att den som uppfann yogan sannolikt hade trädgård med breda rabatter. Mitt krattande, rivande, sågande och slitande, vilket i samtliga fall utfördes under hängande grenar eller i trånga utrymmen, innebär att jag har utövat samtliga kända yogaställningar inklusive kamelen och enbent kungspingvin idag. Sannolikt har jag även uppfunnit några egna yogaställningar också. Det var åtminstone en ställning som jag var osäker på om jag skulle lyckas klara mig ut ifrån utan att ropa på hjälp från grannarna.

Jag är inte helt på det klara med vad jag gör om jag inte kommer ur sängen imorgon. Då ska nämligen väninnorna samlas för att hjälpa en av oss att plantera om stora växter i hennes uterum. Vi pratar stooooora växter. Mindre träd, faktiskt. I konceptet ingår oömma kläder, handskar och förfriskningar. Outtalat ingår även krav på medverkande kroppar såtillvida att de förväntas vara i god vigör.

Jag är lite orolig på den sista punkten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar