lördag 2 mars 2013

- Oh, ja, jättelätt!

Skulle överraska barnen med platteve i köket när de kom hem från sportlovet. Köpte en 32" och väggfäste på Mediamarkt. Frågade om det var lätt att sätta upp detta? - Ohja, jättelätt. Kunde jag göra det själv? - Jaadå, inga problem, man sätter upp fästet, skruvar fast teven, klart! Jättelätt.

Körde hem och plockade fram alla delarna till väggfästet. Många delar. Ikeas monteringsbilder framstod som tydligheten själv. Fick ta fram läsglasögonen. Kunde ändå inte avgöra vad teckningarna föreställde. Lade allt åt sidan. Ville ge upp. Var ledsen.

Steg upp tidigt på lördagsmorgonen, tog med mig läsglasögonen och försökte igen. Struntade i monteringsanvisningarna och gick på kvinnlig intution. Vinnande koncept.

Sex expanderpluggar senare satt väggfästet uppe och jag packade fram teven. Läste manualen. "En person håller teven, den andra skruvar i skruvarna C från väggfästet och in i tevens baksida."

Tittade mig omkring. Räknade antalet personer. En.

Ville ge upp. Var ledsen.

Tog av mig läsglasögonen och tänkte efter. Drog fram köksbordet under väggfästet. Mätte avståndet mellan bordet och den plats den ena personen skulle hållit teven för att hålen skulle komma jäms med varandra. 42,5 cm.

Började leta efter saker som var 42,5 cm. Gick omkring i huset och mätte stolar, pallar och hurtsar. Lade till slut kartongen som teven legat i på bordet. Lade en picknickkorg i rotting ovanpå. Ställde teven överst. Tada! 42,5 cm! Mitt för hålen på väggfästet!

Skruvade fast. Drog 15 m antennkabel. Borrade mig genom två väggar med sån där borr som ser ut som änden på en pil. Satte upp kabelkanaler. Gömde kabeln. Ställde in alla kanalerna på teven. Två gånger. Blev fel första gången.

Klar! 

Ska åka förbi säljaren på Mediamarkt och diskutera ordet jättelätt.

1 kommentar: