tisdag 24 juli 2012

Elbilen och jag har separerat

Igår fick jag med sorg i hjärtat skiljas från min lilla elbil som Eon låtit mig testköra under tre veckor. Förälskelsen hann under den tiden förvandlas till stabil kärlek, där jag insåg partnerns fel och brister men tyckte om honom ändå.

Fördelarna var flera:
  • Den var tystgående
  • Oehört lättkörd
  • Energisnål
  • Den laddade dessutom sig själv. Vid något tillfälle hade jag mer energi kvar när jag slutade köra än vad jag hade när jag började. Det har aldrig hänt med min gasbil.
Nackdelarna var också flera:
  • Det är lite lite att bara kunna köra 6 mil på en laddning. Jag hann bli nervös vid ett flertal tillfällen där motvind och kyla gjorde att den drog mer energi än vad jag räknat med. Vid något tillfälle övervägde jag att släcka ned belysningen för att se om det skulle innebära att jag verkligen skulle nå hemmet innan allt var slut. (Jag gjorde inte det, dock. Jag är säkerhetschef, remember.)
  • Den var vindkänslig. Bor man i Skåne går det inte att undvika åkrar och slätter med fri sikt i princip från Malmö till Kristianstad och tillhörande konstant styv kuling. Kom denna styva kuling från sidan ville lilla elbilen svaja. Kom det rakt framifrån försvann det energi ur batteriet som lördagsgodis i en fembarnsfamilj.
  • Vid något tillfälle, när jag haft den lille på laddning hela natten, hade den inte laddat trots att Chargelampan lyst. Oklart varför. Detta stökade onekligen till det med tanke på att jag inte stigit upp klockan fyra för att säkerställa att jag skulle kunna köra klockan 7. Någon reservdunk energi finns inte tillgängligt. Jag fick ta min vanliga bil.
  • Jag laddade den hemma på kvällarna och körde jag något ärende i tjänsten så fick jag ladda den på jobbet. Mer pyssel än att tanka en gång i veckan på en bensinmack, men hanterbart.
Sammanfattning
Kan jag köpa en elbil? Nej, det kan jag inte. Jag har ett visst behov av att kunna köra längre sträckor än 6 mil i taget ibland. Vid något tillfälle i mitt liv har jag arbetat 3,5 mil hemifrån, och jag hade inte kunnat pendla med elbilen den sträckan med mindre än att arbetsgivaren gav mig möjlighet att ladda på arbetsplatsen.

Hade jag däremot varit mamma i en kärnfamilj med mindre barn som skulle skjutsas till skola, dagis, träning och kompisar hade bilen varit ett utmärkt sällskap. Som andrabil. Jag hade inte kunnat köra till Helsingborg på fotbollscup. Åtminstone inte om mitt barn skulle kunna springa ut på planen samtidigt som de andra barnen i laget.

Jag funderar emellertid på möjligheten till någon form av självförsörjning. Solceller på biltaket, till exempel? Skulle inte det kunna vara något?

Men om utvecklingen medger att man kan köra åtminstone 20-25 mil per laddning, om priserna på själva elbilen är jämförbara med vanliga bilar och om den kan ladda sig själv med hjälp av t ex solenergi, ja, då är jag förste man framme vid kassan och viftar med plånboken.

För den var härlig att köra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar