onsdag 15 juli 2009

Bara ändra lite...

Idag kläckte sonen en idé om att vi skulle kunna möblera om lite i hans rum. Inte mycket, bara ändra lite, byta plats på sängen och skrivbordet och så...

Jag har aldrig tvekat inför uppdrag och utmaningar, och kände mig genast hågad. Förändringar tycker jag mycket om och när jag var barn möblerade jag om hela tiden. Arvet av denna utmärkta egenskap har jag förväntansfullt spanat efter hos mina barn, men fått tillbringa 15 år i besvikelse. Ingen har velat göra det minsta som innebär ansträngningar och egna uppoffringar för att försköna hemmet.

Därför kände jag att det inte var på sin plats att hitta en bättre dag än sommarens varmaste och soligaste för ommöbleringen. Vill sonen idag, vill mamman idag. Vi gick igång.

Man skall dock inte tro att det bara är att byta plats på säng och skrivbord. När man har gjort det upptäcker man att det är smutsigt bakom sängen och skrivbordet och dammsugaren måste fram. Sedan väcks behovet av en hink med vatten, rengöringsmedel och en trasa. När det mesta är rent, märker man att om man skall kunna sitta vid skrivbordet och jobba, så måste datorn vara där också, och då måste nätverkskabeln lossas från sina clips längs listen och dras om.
Plötsligt hamnar pc-spels-stället som sitter uppskruvat på väggen på fel plats. Likaså sänglampan.

Hyllan för cd-skivorna sitter märkligt nog där sängen nu står och måste flyttas. Det blir en massa hål i den vita strukturtapeten som måste spacklas över. Nya hål skall borras. Skivhyllan hamnar upp och ned (hur visste man att det fanns ett upp och ett ned på denna?) och skruvarna får skruvas ut och sedan skruvas i, igen. Förhoppningsvis i samma hål. Annars får man gå tillbaka till spacklingsmomentet.

Det hela tog lite tid.

Vi inledde arbetet strax efter frukost. Någonstans i mitten av ansträngningen värmde sonen upp lite moussakarester till sig och intog det mitt i röran. När vi var klara gick jag raka vägen ned till köket och började förbereda middagen.

Det lär ha varit fint väder ute, idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar