lördag 25 juli 2009

Frukost och mammapoäng

Jag dukade nyss av frukosten (jo, det är sant och det beror INTE på mig att den inte är färdigäten förrän vid 13-tiden) och konstaterade då att barnen återigen prioriterat fel produkter i sitt frukostval. Det är märkligt att de alltid glupskt kastar sig över det jag INTE har tänkt mig att de skall äta. De produkter däremot, som är inköpta med kärlek och i väl tilltagna mängder med barnens bästa för min inre syn, står kvar, oöppnade.

För två veckor sedan ville t ex båda äta skinka på sina mackor. Bara skinka. Den ena ville kröna verket med gurka, den andre propsade bestämt på tomater. Jag fick kompletteringsköpa skinka, gurka och tomat ytterligare två gånger den veckan. I en bisats i slutet av veckan antydde dessutom sonen att pappa minsann brukar servera skinkan med lite goda röror, t ex skagenröra, räksallad och sådant. Det tycker han mycket om. Sonen alltså.

Hade jag några röror? Nix.

Dottern sköljde ned sina skinkmackor med mjölk med light-Oboy i sådan mängd den aktuella veckan att jag befarade att hon varit kalv i ett tidigare liv. Varje gång jag skulle ha mjölk i såsen, var mjölken slut.

Sonen å sin sida gillar lite goda ostar, något som det rådde en skriande brist på i moderns kylskåp. Man skulle kunna önska sig en mogen Brie, kanske en Cambozola eller något liknande, hintade han. Det hade jag inte heller, och jag kände mig för ett ögonblick som en mycket dålig mor.

Men inför denna barnvecka repade jag mod, spottade i nävarna och bestämde mig för att nu skulle de minsann få precis den frukost de vill ha. Jag köpte därför tre stora förpackningar skinka, två gurkor, ett kilo tomater, kräftsallad och rödbetssallad, en bit Brie, en bit Cambozola och en vanlig ädelost från Kvibille. Samt 3 stycken 1 ½ litersförpackningar mjölk.

Har detta konsumerats? Absolut inte.

Denna vecka ville barnen ha korv på sina mackor. Bara korv. Sonen har även i nödfall kunnat tänka sig Stureost. Dottern har valt att fokusera dryckesintaget på te, varför hade vi inga goda påstéer? Ingen har kombinerat ihop korven och Stureosten med gurka eller tomat. Ingen har ens öppnat locken på salladerna. Mögelostarna och skinkan har jag frusit in.

Tyvärr kan man inte frysa in 4 liter mjölk, två gurkor och ett berg tomater så detta får jag väl leva på under min kommande barnfria vecka. Men min tanke var iallafall god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar