fredag 31 juli 2009

Hyacinth

Igår gick jag och lade mig lite tidigare än vanligt den här sommaren, vilket är OÄNDLIGT mycket senare än vanligt normaltid. Jag är fortfarande till större delen inställd på tonårsmammetid, vilket innebär en stärkande kombination av sena nätter och tidiga morgnar. Börjar jag duscha kallt också, så är jag snart redo för Främlingslegionen.

Denna vecka förgyller emellertid barnen nätterna för sin far och rent teoretiskt skulle jag kunna gått och lagt mig kl 22 och somnat kl 22.03 som vanligt. Men det tar tid att lära gamla hundar ligga igen när man precis lyckats få upp dem.

Igår kom jag därför rakt in i ett annat, roligt teveprogram som jag inte vet vad det heter, men som Kreativa mamman tipsade mig häromdagen och som jag är väldigt nöjd med. Det hela äger rum på Tv4+ vid 23-snåret och handlar om det mest odrägliga i kvinnoväg som höjt sina papiljottvågor över grannens staket och styrt upp deras liv sedan Miss Piggy var i ropet.

Hyacinth Bouquet, heter damen och efter fem minuters tittande lider man intensivt med hennes kuvade make. Sen kommer grannfrun in och henne vill man nästan gå in och hjälpa hålla kaffekoppen. Hon spiller gärna och hela tiden, av ren nervositet.

Hyacinth vill inget hellre än vara finare än hon är, slickar glatt uppåt och sparkar lite förstrött nedåt. Personerna nedåt måste ibland hållas varma för att rycka in när hon behöver hjälp med att nå sina mål uppåt och därför kan hon inte sparka så hårt. Hon använder mest spydiga kommentarer om deras oförmågor och tillkortakommanden.

Och det var väldigt bra för mig att titta på Hyacinth, för idag känner jag mig som en väldigt fin och god människa. Åtminstone i jämförelse...

Kram, nu skall jag cykla till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar