fredag 24 juli 2009

Märkliga ting

Jag plockade nyss ur diskmaskinen, en av de tråkiga saker jag glömde nämna i den lista över saker jag gärna skulle vilja att någon annan gjorde i mitt hushåll, och noterade då att ett par av mina finare knivar börjat rosta. Båda rostar dessutom både över och runt texten "rostfritt stål" som står tryckt på knivbladen.

Är inte det märkligt?

Och det finns fler märkliga saker i vår tillvaro:
  • Varför kan aldrig rulltrappan och bandet, som man håller handen på när man åker i rulltrappan, hålla samma hastighet? Ställer man sig i trappan och lutar ena handen mot räcket och inte parerar under färden genom att flytta handen, ja, då kommer armen att vara framme på nästa våningsplan och hinna stå och trumma otåligt med fingrarna en god stund innan resten av kroppen anländer. Oavsett om rulltrappan är belägen i Stockholm, Hamburg eller Miami. Jag har prövat.
  • Varför knäpps majoriteten av alla behåar i ryggen när användaren till största delen bäst jobbar på kroppens framsida? De enda behåar jag har sett med knäppe fram, är amningsbehåar. Under den perioden i livet är det ok att klä på sig på det sätt som faller en bäst, övrig tid i livet skall man vrida änglavingarna ur led.
  • Varför, i konsekvensens namn, har då inte männen gylfen där bak? Lika smidigt.
  • Och hur i hela friden fungerar ett blixtlås? Att man genom att dra i en liten metall- eller plastgrunka kan stänga en jacka eller väska är märkligare än att humlor kan flyga, tycker jag. Ännu märkligare är att det aldrig går att laga ett blixtlås som har tappat fokus och som inte längre stänger sig när man drar i dess ledare. Jag kan inte iallafall, och tro mig, jag har försökt MÅNGA GÅNGER innan jag gett upp och gett mig på att byta dragkedjorna i barnens täckjackor.

Märkligast av allt är hur oerhört snabbt man vänjer sig vid semester och hur oerhört motigt det känns att det här var sista dagen på ett tag. På måndag jobbar jag igen.

DET förstår jag inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar