söndag 19 juli 2009

Med blicken i skyn

Jag har nu avslutat vitbetsning av sonens rumstak. Det är jag väldigt glad för. Att det är avslutat, alltså. Never again.

Bets hade jag hemma sedan tidigare, det har länge varit tänkt att den halvorangea fulfurun i taket skulle bli vit och jag väntade bara tålmodigt på att lusten skulle infinna sig. Den kom helt oväntat igårkväll.

Det är skumt det där med lust, man vet aldrig varifrån den kommer, ej heller när. Men dyker den upp, bör man smida. Jag gick således frejdigt igång vid 22-tiden och allt gick utmärkt tills jag kom fram till sängen. Det var mycket svårare att stå på sängen och måla än att stå på en stol. Madrassen är uppenbarligen för mjuk, hur kan han sova på en sådan?

(Att möblera om eller flytta undan något för att man skall måla om, ligger inte för mig. Så små ingrepp i vardagen som möjligt, är min inställning. Och vad gör det om det kommer lite färg här och var? Det nöts bort med tiden.)

Samtidigt som jag tränade musklerna med att både hålla balansen i sängen och måla, noterade jag att jag hade fått extremt ont i högerarmen av allt penslande. Vänster hand hade jag helt tappat kontakten med. Jag såg den, den var vänd uppåt och höll enlitersburken i ett stadigt grepp, men vi var sedan länge förbi domningsfasen.

Då slutade jag och sparade resten av det roliga till idag på förmiddagen. Tråkigt nog var lusten borta då. Jag gick ändå igång, det såg märkligt ut med halva taket vitt och halva taket brun-orange, men det var inte lika skojigt som igår. Inte lika lätt, heller.

Igår såg jag ju inte riktigt vad jag gjorde i mörkret, och då blev det bra. Idag såg jag och då blev det ojämnt och inte bra. Lite otippat.

Dessutom verkar det ha varit mer pigment i färgen igår än idag. Trots att jag målat dagens produktion två gånger så är det ändå ljusare än gårdagens. (Skulle man röra om i burken idag också...?)

Men, man skall inte hänga upp sig på småsaker. Jag löser det med att byta ut rummet alla 40 wattslampor mot 25 W. Då ser det jämnt och fint ut. Nästa gång jag skall måla om något skall jag binda en halsduk för ögonen om jag målar på dagtid. Då kommer det att bli perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar