söndag 26 juli 2009

Sista dagen

Idag är det sista semesterdagen för den här perioden och man hade kunna förvänta sig lite uppbackning från ovan för att dagen skulle bli till en fin och minnesvärd upplevelse. Kanske lite sol från klarblå himmel, fågelkvitter, en och annan fiskmås, varmt och skönt och gärna även andra lämpliga attribut som jag levde i villfarelsen om att han där uppe hade för avsikt att överraska mig med. Jag, boken och mp3-spelaren är redo.

Fast so far är jag inte imponerad.

Det är mulet, lite småkyligt och jag vill absolut inte sitta i solstolen. Möjligen med dunjacka, termobyxor och tjocka strumpor, d v s samma outfit som jag gled omkring i de sena timmarna av midsommarafton.

Istället lutar det åt att jag måste göra det jag borde ha gjort för länge sedan; underhålla hushållet. Dammsuga, plocka lite visset från blommorna inne och ute, betala räkningar, torka fönsterbräden, sånt kul. Dessutom har jag en deadline för den månadskrönika jag skriver på frilansbasis och jag kan lika gärna skapa den idag som att sitta och knappa frenetiskt i sista minuten, timmarna innan inlämning. Bara för att känna efter hur det känns att leverera utan stress. Jag kanske gillar det.

Men först skall jag titta i reklamlapparna jag fått från Bauhaus, K-rauta och Harald Nyborg. Det finns så himla piffiga saker där, och jag vill ha allting. En kombinerad spikpistol och skruvdragare, t ex. Eller en kapsåg. En garagedomkraft som klarar 3 ton hade varit utmärkt. Och absolut en högtryckstvätt.

Med rätt verktyg hade det varit en smal sak för mig att bygga om köket, fixa till ytterligare ett trädäck på andra sidan huset eller sätta in en takkupa på ovanvåningen. Jag behöver i princip bara en man som håller lite ibland, hjälper mig att bära och såna saker.

Kunde jag nu inte få fint väder idag så kanske han där uppe fixar hit en lämplig karl istället. Det är väl det minsta man kan begära. Jag börjar projektera så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar