måndag 20 juli 2009

Tråkiga saker

Det finns ett antal tråkiga ting som man måste ta hand om som god husmor. Åtminstone om det inte finns en husfar tillgänglig, för i sådana fall kan man delegera eller medelst dåligt-samvete-metodiken (titta, nu har jag dammsugat hela huset igen, du gör iiiiiiingenting) få honom att göra dessa uppdrag. Och dessutom känner han sig skuldmedveten under tiden.

Men, som sagt, så väl är det inte arrangerat i detta hushåll och därför måste jag alldeles själv:

... knyta ihop soppåsen (efter att ha lagt över en del av det som utgjorde bergstoppen i denna påse till en annan påse, försökt komprimera resterande innehåll så att en ihopknytning av påsen är möjlig, lyckats spräcka påsen så att något kladdigt sörjigt, sannolikt möglig creme fraiche, rann ut och ytterligare en påse får hämtas och utgöra yttre emballage) och gå med den till soptunnan. Mycket tråkigt.

... vattna krukväxterna, inne och ute. Detta görs motvilligt en gång i veckan och jag har försökt med dåligt-samvete-metodiken även på dem, men det har funkat sådär. Antingen hör de inte eller så är de korkade.

... byta lakan, det tråkigaste på jordens yta. Görs varje till varannan vecka beroende på vems säng vi pratar om (jag byter inte lakan de veckorna barnen inte legat i sina sängar för att de varit hos sin pappa, så renlighetspetig är inte ens jag). Detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt och inte heller här fungerar dåligt-samvete-metodiken. För båda barnen TÄNKER byta lakan själva, de VILL inget hellre än att hjälpa till med sådana uppgifter. Men inte just IDAG bara... En annan dag, absolut! Jodå.

... putsa fönster. Det går rätt snabbt när man kommer igång, men just komma-igång-fasen är svår. Det känns tråkigt, helt enkelt.

Jag har nu vattnat alla blommorna och manglat lakan som jag bytte igår. Jag har slängt både kökssopor och som en liten bonus även lämnat tidningar till återvinning. Således är det en vecka kvar till det mesta tråkiga och jag skall helt och hållet njuta av friheten fram tills dess. För jag hoppas verkligen att det skall börja regna snart. Då är det ju väldigt onödigt att putsa fönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar