söndag 30 augusti 2009

Dagen efter kräftskivan

Det var en mycket trevlig kräftskiva igår. Tjo och tjim, sång och skrål och kul från början till slut. Jag börjar emellertid fundera på om det möjligen ligger något i att det är dillen man blir märklig dagen efter av.

Jag körde till kräftskivan, jag drack två lättöl, vatten och kaffe. Jag tog två luffarbloss på en liten vit, smal cigarett som smakade mentol i sådan omfattning att det kändes som om jag borstat tänderna resten av kvällen, det var den syndiga delen av kräftskivan. I övrigt ägnade jag mig åt det vanliga:

Jag åt kräftor och räkor,

Jag tryckte i mig tre olika efterrätter (vi var flera med efterrättsuppdraget och således fanns det utöver min äppelpaj även citronmarängpaj och chokladmousse med grädde), och

Jag höll låda som vanligt, berättade historier ur livet och skrattade hjärtligt åt dem själv.

Jag hade kul.

När jag var färdig med allt tog jag bilen hem och gick och lade mig.

Det märkliga ligger i att jag idag känner som om jag varit på en synnerligen blöt skiva. Jag mår lite illa, har lite huvudvärk, känner mig ruggig och, det märkligaste av allt, jag måste ha gjort något dumt med min högra hand, för pekfingret har svullnat i sin nedersta led, den som gängar ihop fingret med resten av handen, och jag kan varken räta ut fingret helt eller böja det. Fingret vill helst befinna sig en fånigt halvböjd placering, som inte är till någon som helst nytta för mig i egenskap av dess ägare.

Jag minns inte att jag skadade handen igår?

Hur jag än tänker så kommer jag inte fram till något annat än att det måste vara den förbaskade åldern igen. Hur förklarar man annars minnesluckor och bakfyllekänsla när jag inte har druckit någon alkohol?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar