tisdag 4 augusti 2009

Du har nummer...

De senaste dagarna har jag haft förmånen att försöka få kontakt med två instanser, dels en myndighet å yrkets vägnar, dels min diskmaskinsleverantör, helt privat.

Det har gått ungefär lika bra.

Först försökte jag komma till tals med myndigheten. Jag ringde upp, mitt på dagen, mitt i veckan. Dessutom en ganska solig dag, vilket borde innebära att Sveriges befolkning hade annat för sig än att just ringa till samma ställe som jag. Det hade de inte.

När jag slagit numret och kommit fram fick jag först trycka 2#, 3#, 1#, 2#, femtioelva# samt helst med hjälp av telefonens knappar försöka trycka in mitt ärende# samt själv spåna fram ett svar på detta#.

Därefter blev det lite meningslöst plingplång en stund, kan kallas musik, är inte helt säker, och sedan kom en kopplingston som gjorde att jag rätade upp mig, harklade och gjorde mig beredd att presentera mitt ärende, kort och kärnfullt.

Helt i onödan.

I örat dök det nämligen upp ännu en inspelad brud som sa:

-"Just nu är det många som ringer. Du har nummer...".

Sen var det tyst en lång stund och därefter kom helt otippat en karl in i örat och dånar

- "...hundra, fyrtio, sex",

paus, paus, varpå tjejen återkommer och kvittrar fram

- "...i kön".

Det var med andra ord 145 personer före mig i kön som ville veta lite samhällsfakta. Jag lade på luren direkt och skrev ett mail.

I torsdags beställde jag som bekant en ny diskmaskin via nätet. Enligt leverantörens hemsida skulle leverans ske snabbare än blixten, 2-7 dagar, beroende på om grunkan fanns på lager hos dem eller leverantören. Sistnämnda förstod jag skulle ta den längre tiden. Bodde man i Malmö kunde man få sin pryl i princip samma dag om man beställde före kl 12.

Jag beställde efter kl 12 och bor inte direkt i Malmö utan 10 minuter med motorvägen därifrån, så jag gav leverantören generöst nog till dagen efter på sig. Gott om tid. Välgrundat dessutom, för jag fick en länk där det stod att just min maskin fanns i lager. Utmärkt.

Ingen maskin kom i fredags och leveransstatusen förblev "i lager", vilket jag tyckte var i långsammaste laget. Igår var det måndag och fortfarande står min maskin och samlar damm på lagret. Detta kände jag mig inte nöjd med så jag beslutade mig för att ringa upp och berätta detta. Samt hur löjligt nära Malmö jag bor.

I näringslivet var servicen bättre, när jag kom fram och hade tryckt de obligatoriska 1#, 2# osv för att hamna på orderstatusavdelningen hade jag nummer 2 i kön. Det kan man leva med så jag hängde kvar. Och hängde kvar. Och hängde kvar.

Det tog 25 minuter för mig att komma fram och alltihop var den förste kundens fel. Jag var etta i kön i bara 5 minuter, men den andre strulpellen hann jag svära ve och förbannelse över många gånger på 20 minuter. Hur mycket har man att säga till en orderstatusavdelning?

När jag väl kom fram, bekräftade man glädjestrålande att maskinen finns i lager, vilket jag ju redan visste men föga imponerades av. Jag vill att den skall vara i drift, hemma hos mig. Dit kommer den, lovade killen. Igår skulle den gå från lagret och till mig skulle den komma vilken dag som helst. I slutet av veckan.

Jag höll på att svimma. Både av chocken och av lågt blodsocker. Det frestar på att under flera dagar bara äta saker som förvaras i förpackningar som inte behöver diskas.

Matt av den senaste tidens påfrestningar lade jag på. Men när jag tittade på leveransstatuslänken nyss, så står det att min maskin minsann finns i lager. Inte ett ord om att den har gett sig iväg på sitt livs resa. Så jag får väl ringa idag igen. Men först skall jag spela in ett meddelande på min jobbtelefon. Något om:

Du har kommit till xx, är det rätt, tryck 1#.

Vill du ha hjälp med något tryck 2#.

Vill du ha det idag, tryck 3#.

Har du tänkt igenom problemet noga, tryck 4#.

Är det här verkligen inte något du kan lösa själv, tryck 5#.

Du känns lite osäker i dina svar, stämmer det, tryck 6#.

Är det inte bättre att du ringer tillbaka imorgon, tryck 7#.

Vill du ringa en livlina, tryck 8#.

Är detta ditt slutgiltiga svar, tryck 9#.

Dröj kvar, du blir nu kopplad till telefonist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar