tisdag 4 augusti 2009

Turer

Idag har jag kunnat konstatera att min diskmaskin äntligen har fått bege sig ut i vida världen. Klockan 11 omlastades den i Stockholm, det framgår av min leveranslänk, men vad som hänt därefter är synnerligen oklart. Vet inte säkert om man har glömt kvar den på hållplatsen i huvudstaden eller om den frejdigt susar vidare genom landet på väg mot mitt kök. Jag håller emellertid ett stadigt grepp om min tumme och hoppas på det sistnämnda. Jag vill diska.

Idag fick jag protokollet från Ocab över min fuktskada. Besiktningsmannen uttrycker bestämt i dokumentet att eländet orsakats av det läckande stupröret och att allt numera kommer att bli frid och fröjd och mycket lyckligt i mitt hem eftersom jag så resolut låtit laga problemet per omgående. Min roll i det lyckliga slutet betonade han inte riktigt efter förtjänst, tycker jag, men jag läste mellan raderna och förstod ändå hans stillsamma beundran för min handlingskraft.
Längst ned i dokumentet stod det att fuktdoften har satt sig i plastmattan som ligger under laminatgolvet och för att komma åt det problemet måste golvet rivas ned till betongen, det översta betonglagrets slipas bort, allt skall torka och därefter skall nytt golv läggas. På något sätt känns det som om detta kommer att kosta en peng och sånt kan ju lätt kännas lite olustigt. Men då gäller det att snabbt lotsa in tankarna på att hur stor notan än blir så kostar kalaset väldigt mycket mindre än 400.000 kronor, och jag går fortfarande med vinst enligt mitt sätt att se. Tur.

Och dessutom har jag en herrans tur även på snickeriområdet. Jag har nämligen en egen hovsnickare som jag kan messa och få svar ifrån inom 5 minuter. Och svaren är alltid positiva och tillmötesgående. Sånt gillar jag mycket. Att man kan få rotavdrag för arbetskostnaderna gillar jag om möjligt ännu mer. Tur att man har rotavdrag just i år.

Fast nästa gång hoppas jag att det är något rör på insidan av huset som får för sig att läcka. Då får jag nämligen allt på försäkringen och det hade varit den största turen av alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar