torsdag 6 augusti 2009

Jag är inte dum

Idag mellan kl 9 och 15, när som helst mellan kl 9 och 15, skulle min diskmaskin anlända mitt hushålle. Jag kunde inte vara hemma och ta emot, något så oväsentligt som mitt lönearbete kom emellan och krävde min insats på annan ort mellan kl 12.30 och 16.30, bokat sedan i maj, men jag fixade och trixade och ordnade till slut avlösning på kökstrappen.

Gissa tre gånger om det kom någon diskmaskin!

Nej, självklart inte.

När jag kom hem vid 17-tiden ringde jag till speditören, något lite argare än vanligt den här gången. Tjejspeditören, inte samma som igår, knappade på tangenter och gluttade på datorn och konstaterade sedan att eftersom jag skulle få spisen installerad och inte kunde göra det själv så blir det någon annan än de som levererar.

Spisen?

- Jag har tänkt mig en diskmaskin, upplyste jag.

- Jaja, diskmaskin då, svarade hon. Men de som skall installera spisen kommer att ringa dig innan de kommer.

- Ja, men NÄÄÄÄÄÄR kommer de? Jag kan bara imorgon, sen skall jag på semester i ett par veckor, de måste komma imorgon.

Tyvärr, det kunde hon inte påverka. Utanför hennes kontroll. Helt annan firma. Gilla läget ditt dumma nöt som beställer en spis utan att kunna installera den själv. Ja, eller diskmaskin då, om det skall vara så petigt.

- Jag vill ha telefonnumret till installatören.

- Helt onödigt, de ringer dig, svarade hon.

- Jag vill inte att de ringer mig, jag vill ringa DEM. NU.

- Vänta lite. Paus, paus, paus. De ringer dig meddetsamma. Lägg nu på och vänta.

Jag snyftade och lade på.

Ingen ringde på 45 minuter. Jag började leta efter speditörens nummer igen, tänkte ringa och påminna dem men plötsligt hörde en glad lärka av sig och frågade om jag ville ha en diskmaskin installerad?

- Jag vet inte längre, sa jag. Jag minns inte vad diskmaskin är. Jag tänker börja diska i tvättmaskinen och jag skall aldrig mer köpa diskmaskin. Jag skall aldrig mer köpa maskiner överhuvudtaget. Och speditörer tänker jag skicka till Sahara. Allihop.

- Synd, sa han, för jag tänkte komma och installera en diskmaskin till dig imorgon. Mellan kl 15 och 18. Vill du det?

- Ok, sa jag.

Och tror honom inte för ett ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar