måndag 3 augusti 2009

Jag har blivit rik

Idag har det regnat för hela pengen. Jag hittade regncapen imorse och flaxade hit som en häxa på väg till Blåkulla fast utan lyftmomentet. Kapuschongen åkte av i farten, som vanligt, jag blev blöt om kappärmarna som vanligt, och som tur var hade jag inte långbyxor på mig utan kort kjol, vilket innebar att jag slapp sitta i blöta byxor hela förmiddagen för själva capen fladdrade självklart upp i ansiktet på mig som vanligt.

Det räckte emellertid med att tömma skorna på vatten och med hjälp av pappershanddukar torka av den värsta vätan från benen och fötterna för att jag skulle vara i skick som ny när jag kom till jobbet. Sånt får man passa på och glädjas åt.

Några timmar senare ringde Ocab och meddelade att de skulle kunna avlägga visit hemma hos mig på lunchen och jag fick flaxa hem igen. Nu hade regnmängden ökat från riklig till kraftig och det rann små floder efter mig under min cykeltur. Någon kreativ ungdom har nämligen roat sig med att pimpa min cykel genom att plocka bort min bakre stänkskärm och det gör att jag har snygga fartränder på ryggen, så fort jag cyklar i andra väderlekar än total torka. I detta ösregnande hade jag vatten i en störtflod efter mig och det såg ut som om jag försökte cykla ifrån Avestaforsens brus. Med tveksamt resultat.

Ocab-killen, en förtjusande herre, mätte, borrade hål, skar upp hål, lyfte laminatskivor, vände och vred på mätinstrument och huvud, och konstaterade att nu var det minsann förhållandevis torrt i mina väggar. Om det beror på min värmekabel eller på att stupröret är tätat gick inte att avgöra. Något syllbyte var emellertid inte aktuellt, kunde han glädja mig med. Syllarna mådde prima. Och det mådde jag prima av att höra, plötsligt kändes det som om jag har vunnit några hundratusen på Lotto, och jag började funderade på vad jag skulle kunna göra med de pengarna.
Vi bestämde dock tid för nytt möte i slutet av augusti. Då skall han komma och mäta igen, för att se om torrperiod fortfarande råder i huset. Gör det det, ställer vi diagnosen dumt stuprör som nu är lagat, och avskriver ärendet. Gör det inte det, börjar vi om från början och försöker räkna ut varifrån vätan kommer.

Jag vill väldigt gärna tro på teorin dumt stuprör och eftersom det sannolikt är så det ligger till, skall jag nu ta beslut om jag skall köpa en jorden-runt-resa, för alla pengar jag nästan har fått, eller om jag skall köpa en Porsche att ha som andrabil. Möjligheterna känns oändliga nu när jag plötsligt blivit rik!

(Detta är ett skolexempel på kvinnlig matematik.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar