onsdag 5 augusti 2009

Jag vill gråta

Sedan i förra veckan väntar jag på en diskmaskin som jag beräknade skulle anlända min boning i måndags eller så, och då omgående sätta igång och arbeta.

Ingalunda.

Flera samtal till butiken på nätet, föregångna av långa väntetider, har inte gett mycket mer än information om att den är på gång. Jag skulle bara titta på leveranslänken jag fått på nätet, där stod allt.

När länken plötsligt blev helt tom imorse, kollinumret försvann och informationen om att omlastning hade skett i Stockholm igår inte längre fanns kvar, började paniken komma. Hade någon annan fått min maskin installerad? Jag ringde igen.

Håkan på orderavdelningen började nu bli lite trött på mig. Jag hörde att han kände igen mig för han frågade inte om ordernumret utan började prata med mig om min diskmaskin direkt. Det hade han inte gjort vid de tidigare samtalen.

Att länken var tom var mitt eget fel, jag har begärt uppbärning till köket, så långt kan man inte följa ett kolli begrep jag väl, och sannolikt var diskmaskinen redan på plats eftersom kolli-informationen raderats.

Det reserverade jag mig för, jag var på jobbet och visserligen var jag trött imorse, men nog hade jag märkt om någon kille hade stökat runt i mitt kök och bytt ut den gamla diskmaskinen mot en ny? Jo, det hade jag gjort.

Håkan betvivlade det, men sa att jag skulle sätta mig lugnt ned och vänta. Rätt som det var skulle speditören ringa till mig och då var det ju bra att telefonlinjen var ledig, eller hur?

Jovisst...

Medan jag väntade på samtalet kollade jag på min leveranslänk mellan varven och vips fanns all information på plats igen. Kollinummer, omlastning i Stockholm och nu också ankomst till Malmö samt, det bästa av allt, firmanamnet på speditören. Jag slängde mig på telefonen.

Speditören i Malmö var idel solsken och välvilja. Joooooodå, kollit har kommit och jag kommer att få produkten levererad imorgon, torsdag, "någon gång under dagen". Någon gång under dagen visade sig vara någon gång mellan kl 9 och 15. Närsomhelst då. Alla glada.

Kan jag imorgon, torsdag under det väldigt precisa tidsintervallet 9-15?

Nej. Jag har ett arbete och imorgon är jag å yrkets vägnar på annan ort från kl 12.30.
Detta föranledde mig att fråga hur de kunde bestämma att det var leverans "imorgon någon gång under dagen" utan att ha pratat med mig.

- Det hade de. Pratat med mig alltså.- Nej, det hade de inte, svarade jag.- Jo, hade jag inte mobilnr yadiyadi?- Jo.- Ja, där såg jag. Alltså hade de pratat med mig.

Denna slutledning var förlagd på en högre nivå än var jag befann mig, men killen tyckte att bevisningen var klockren. Jag försökte förklara:

- Jag är i Malmö från lunch imorgon. På möte i jobbet.- Oj, då. Men då kommer vi en annan dag.

Nästa vecka kanske?- Kan inte, är i Turkiet då.- Nästa vecka igen?- Kan inte, är i Turkiet då.- Veckan därpå?- JAG VILL HA MIN DISKMASKIN NU.- Ja, men det fixar vi, inga problem, vi kommer imorgon!

Jag vill gråta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar