onsdag 5 augusti 2009

Övernaturlig ritual

Idag är det varmt och soligt och jag skall ha klänning på jobbet. Sist jag använde den aktuella klänningen upptäckte jag att den släppt lite i sömmen längst ned i sidan. En ordentlig kvinna hade genast hon upptäckt defekten, lagat den.

Denna kvinna lagade den igår kväll.

Och bara det är bra och föredömligt, anser jag. Jag kunde ha börjat knepa och knåpa med nål och tråd på morgonkulan. Jag kunde tagit med mig nål och tråd till jobbet och försökt snörpa ihop sömmen där, med klänningen på. Jag kunde även ha försökt åtgärda problemet långsiktigt med en säkerhetsnål. Det sistnämnda har jag lång träning på och det är ibland inte att undra på att det piper och tutar när jag skall gå igenom säkerhetsspärren på flygplatserna.

Nåväl, själva lagandet av sömmen tog 5 minuter. Själva trädandet av tråd i nål tog 45 minuter.
Jag fattar inte hur det har gått till, men plötsligt har alla nålarna blivt av med sina ögon. Kan det vara fukten i huset som gjort att de har krympt? Igår kunde jag långa stunder svära på att det inte FANNS något hål i nålen och då måste jag säga att det är en skitprodukt. En nål utan hål för tråden har man inte mycket nytta av. Att de ens får säljas?

Jag höll nålen i höjd med näsan = inget hål. Jag höll nålen med utsträckta armar = inget hål. Jag blundade med än det ena, än det andra ögat. Hålet fortfarande borta. Till slut försökte jag hålla nålen mot en vit och slät bakgrund, ingen skillnad.

Att ge upp ligger inte för mig, så när jag kunnat konstatera rent vetenskapligt att hålet försvunnit, att nålen numera inte längre i denna världen gick att förse med en tråd, övergick jag till det ockulta. Jag tittade åt ett helt annat håll, rensade hjärnan, sa auuuumh, djupandades, föreställde mig stoppnålarna i Askungen (på julafton), mumlade besvärjelser och en och annan hotelse och rätt som det var hade jag lyckats trä den nål som inte gick att träs.

Jag trädde den med en tråd på ca 3 meter. Det var svårt att sy med så lång tråd, jag fick lägga klänningen på soffbordet och springa mot sonens rum för varje stygn, men det kan inte hjälpas. Allt som skall lagas framöver skall lagas med lila tråd och nu klarar jag mig länge. Jag är nämligen inte säker på att jag kan göra om den övernaturliga ritualen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar