måndag 21 september 2009

Fotbollssäkerhet

Min lille minsting, det lilla gullegrynet, befinner sig för närvarande ensam på allsvensk fotboll inne i storstaden Malmö. Eller, ensam och ensam, två gullegryn i samma ålder håller honom sällskap. Men ändå. De har ingen vuxen med sig.

Sånt tycker jag inte om.

Jag ser framför mig hur de, för att det står "liten lantis" i pannan på dem, blir nedslagna och rånade på sina mobiler, pengar och fotbollsbiljetter. Kanske får de men för livet. Kanske utbryter upplopp och de blir nedtrampade. Kanske kommer de bort i folkhavet och hittar inte varandra under hela matchen. Kanske hittar han inte sin kompis mamma som skall hämta dem efter matchen.

Mycket kan hända och jag har gått igenom allt.

Till råga på allt råkar sonen dessutom vara medlem i det gästande lagets klubb och hejar således på "fel" lag i förhållande till den arena och den ståplatsläktare han befinner sig på. Tillika iklädd det gästande lagets gulsvarta tröja, vilket jag i det längsta försökte förhindra. Helst ville jag linda in honom i en blå MFF-halsduk för att han skulle smälta in ordentligt, men det tyckte han var förräderi.

När jag hörde om detta påhitt att åka in till storstan utan vuxna sa jag först nej. Var inte att tänka på.

Sen veknade jag, för ursprungligen skulle hans far medfölja och ledsaga, och jag insåg att det skulle vara grymt att låta sonen vara den enda gossen i klassen som inte fick se sitt lag spela på Malmös arena, bara för att hans far lyckats bli av med hälsenan förra helgen.
Således fick han efter segdragna förhandlingar mellan mina möten på jobbet idag, åka in med två kamrater. Dock efter noggrann säkerhetsgenomgång:

Den gulsvarta tröjan fick vara på, under förutsättning att han hade vanlig pikétröja under och tjock tröja över. Skulle någon bli provocerad av färgerna kan han således antingen ta på sig den tjocka tröjan eller ta av sig den gulsvarta eller ännu hellre både och, och därmed överleva. Det krav satt hårt åt men det gick.

Efter klädkontroll hade jag säkerhetsförhör:

A) Vad gör du om några kommer fram och vill mucka?
Rätt svar: Tjafsar inte emot utan drar mig undan. Ringer dig (mig, alltså).

B) Vad gör du om det blir upplopp på läktaren?
Rätt svar: Drar mig undan i sidled (under förutsättning att resten av folkhavet vill ned på plan.). Skyddar huvudet med armarna. Håller mig på fötterna. Ringer dig.

C) Om inte mamman som skall hämta upp er hämtar upp er, vad gör ni då?
Rätt svar: Ringer dig.

D) Vad gör du om du har tid över, står på läktaren och det är halvlek eller avsparken inte har skett ännu?
Rätt svar: Ringer dig.

Sonen klarade av att svara rätt på alla frågorna. Dessutom förekom han mig genom att visa upp ett nästan fulladdat mobilbatteri på sin PÅSLAGNA mobil. Killen har varit med förr.

Man kan ju fråga sig varför jag inte följde med dem in, körde dem till entrén, stod med dem på ståplatsläktaren, tvingade dem att hålla mig och varandra i händerna under hela matchen för att inte komma bort och sedan ordentligt skjutsade dem hem igen efteråt. Men det går ju inte, förstår ni väl. Jag vill ju inte vara en kycklingmamma.

Kram Mimmi

(Hur gammal han är? Knappa 14 år, 170 lång med storlek 43 i skor. Min lille minsting. På tok för liten för att åka in till stan själv...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar