fredag 11 september 2009

Ingen stress alls

Även min dotter bloggar och det tycker jag är väldigt bra. På hennes blogg inhämtas mycken information om planer, umgängesformer, drogliberalitet och vem som är ihop med vem. Ibland kan jag också, med lite fantasi, räkna ut vem som gör vad med vem. Inte allt står direkt uttalat förkortningar och slanguttryck på ungdomsbloggiska.

Häromdagen läste jag ut av det krypterade att hon beklagade sig över sin oerhört jäktiga dag. Hon var helt slut av att gå i skolan, besöka knädoktorn, handla en hårprodukt på Ica OCH kolla på Idol på teve. Allt detta SAMMA dag. Wow.

Själv gör jag inte en bråkdel och det jag gör är nästan bara roligt. Igår steg jag t ex upp klockan halvsex, skalade potatis inför kvällens middag, vattnade blommorna och körde en maskin tvätt innan jag fick liv i barnen, fixade frukost till alla, dammsög lite (avskyr grus i hallen) och cyklade i vild galopp till jobbet där jag infann mig klockan halvåtta.

På jobbet jobbade jag så mycket jag kunde och struntade i fika och lunch eftersom jag har bestämt mig för att äta detta koncentrerat och fokuserat när jag går i pension. Då skall jag äta hela dagarna och bara sånt jag gillar, företrädesvis kakor, godis, glass och choklad för då är jag ändå gammal och det kan kvitta om jag är snygg i bikini eller inte.

På 15 minuter under lunchtid cyklade jag hem, plockade tvätten ur tumlaren, förberedde middagen, tömde brevlådan, hittade otäcka räkningar som jag sparade till senare och cyklade tillbaka till jobbet.

Lite senare tog jag bussen in till Malmö, satte mig i möte på brandkåren, tog sedan bussen tillbaka till Vellinge och hann jobba lite till innan ensamheten på kontoret var uppenbar och jag för femtioelfte gången samma dag slängde mig upp på cykeln.

På vägen hem svängde jag om Willys och kompletteringshandlade livets nödtorft mjölk, bröd och glass. Fortsatte hem och gick igång med middagen, körde en unge till Höllviken för badmintonträning, ringde den andra för att lokalisera plats, umgänge och tillstånd, vek tvätt, hämtade barn nr 1 och intog middagen.

Därefter jobbade jag ytterligare någon timme, dammsög upp NYTT grus som kommit in i hushållet, körde en ny maskin tvätt, och, när det mörknat ute, gick ut med tidningarna, körde ut soptunnorna och undvek grannarna så att jag inte skulle fastna med onödigt socialt prat som stal dyrbar tid.

Jag kom in lagom för att slänga in tvätten i torktumlaren, läste några mail, berättade för världen att jag fortfarande levde genom att skriva två uppmuntrande rader på Facebook och loggade snabbt ut för att inte fastna i någon konversation där.

Somnade med kläderna på och med tandborsten i munnen.

En helt vanlig dag, med andra ord. Och inte alls speciellt ansträngande. Ingenting, faktiskt, i jämförelse med min dotters stressiga dag som tonåring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar