lördag 26 september 2009

Kattluckornas Rolls Royce

Man skall lära sig något nytt varje dag, sägs det. Igår bestämde jag mig därför för att lära mig lite om kattluckor. Eller bestämde och bestämde, det råkade bara komma upp som ett ämne på middagen igårkväll, men iallafall.

Det jag lärde mig var att nya tekniska landvinningar har kommit sedan jag satte in kattluckan i vit plast inköpt på Jula för 149 kr för ett antal år sedan. Väninnan Cleopatra, som är i full gång med en dylik installation, har köpt kattluckornas Rolls Royce.

Deluxemodellen.

Vi pratar om den intelligenta kattluckan som genom att den paras ihop med chippet i kissens öra, bara öppnar luckan för rätt katt. Skulle andra kissar från samhällets skuggsida få för sig att njuta lite hemtrevlig miljö med värme och fåtöljer och kanske lite god kattmat i någon skål, så slår de bokstavligen pannan i väggen. Sesam öppnar sig inte.

Under alla år jag hade katt med tillhörande lucka kan jag inte erinra mig att jag märkt av om någon annan katt varit på besök. Enligt min erfarenhet krävs det stor övning och erfarenhet för att katter överhuvudtaget skall begripa att det går att transportera sig som ett spöke rakt igenom väggen. Det tog oss två veckor av rena träningslägret där vi upprepade gånger skyfflade Knut fram och tillbaka genom kattluckan, för att få honom att begripa att det gick att promenera ut det hållet. Sen tog det ytterligare 3 veckor innan han var övertygad om att man faktiskt kunde komma IN samma håll också.

Det något större problemet var sakerna han valde att ta med sig in genom luckan, när han väl lärt sig att man kunde göra det. Tidigare hade det ibland sett ut som om en ängel hade kraschlandat på trappen utanför ytterdörren. Eller som om en dunkudde hade exploderat. Efter kattluckans inträde såg det ungefär likadant ut i min hall vissa morgnar. Och ibland fanns det även andra djur på mattan. Djur som jag med min dåliga syn inte såg förrän de kikade upp mellan tårna på mig.

Det tog ca 1 vecka för mig att lära mig att titta nog efter höjdskillnader i mattan, INNAN jag trampade omkring med barfotafossingarna på densamma. Jag utgår därför ifrån att jag är lite mer begåvad än en katt.

Kan man lära kattluckans programvara att släppa in rätt katt men bara om den inte har någon ytterligare passagerare med sig, då kan jag överväga att både skaffa ny lucka och ny katt. Skall be Cleopatra kolla i manualen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar