fredag 25 september 2009

Plåtrent

En halvtimme kvar tills gästerna kommer och jag är i stort sett klar. Sonen, det snälle kocken, ryckte in och fick ordning på en del detaljer så frid råder numera i köket. Ja, faktiskt i hela huset för jag hann på det viset städa badrummen (IGEN, någon hade varit där inne under dagen och stökat till) samt dammsuga huset (IGEN, någon hade varit där inne under dagen och stökat till).
När jag kommit så långt hade jag tid över och gick därför vidare med extrauppdragen, de som bara utförs inför en middag med gäster om man ligger rejält på plus tidsmässigt. Jag talar om skåpslucketvättning och ugnsrengöring. Inte många gäster kollar in i ugnen för att säkerställa att den är ren, men nu är det fritt fram för sådana okulära studier. Funderar nästan på att hålla ugnsluckan öppen under kvällen, så att de riktigt ser hur den glänser.

Efter dessa extrauppdrag grep jag mig an extra-extra-uppgifterna. En sådan är rengöring OVANPÅ mikrovågsugn. Mikron är sedan anno 1984, och jag är väldigt glad för den. Det var en av de första mikrovågsugnsmodellerna på marknaden och den kan allt, t o m baka kakor som blir gräddade ovanpå. Att den är stor som en 40 tums tjockteve hör inte hit. Den står här tills den går sönder.

Jag började med att torka av mikron med en våt trasa. Det blev inte tillräckligt rent.
Då övergick jag till att gnugga med en sån där grön kökssvamp. Det blev inte heller tillräckligt rent.

Fram kom det tunga artilleriet: Svinto. Det blev väldigt rent. Så rent att den vita färgen ovanpå ugnen numera är borta och det har blivit plåtrent. Stora gråa partier utan färg. Det jag trodde var smuts var borttvättad lackering.

Och det är fint för det är väldigt rent just där, det är jag säker på. Fast det ser onekligen lite tråkigt ut med dessa gråa plättar. Antingen får jag ställa burkar över plättarna. Eller så får jag försöka fylla i med Tippex.

Jag tror jag prövar med Tippex. Måste rusa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar