söndag 20 september 2009

Klädsortering

Jag är mycket för ordning och struktur och detta lyser igenom även i garderoberna.
Nu har jag ju inte en garderob liknande Carries i Sex and the City. Ni vet en sådan man går in tillsammans med alla sina kompisar och låter dem mingla omkring där inne med varsin Cosmpolitan, SAMTIDIGT som man själv plockar fram kläder och skor för kvällen. Och det är ändå inte trångt.

En sån garderob är det inte jag har.

Mina garderober är av storlek svensk standard anno 1970 och det är därför nödvändigt att hålla någon slags ordning i dem. Jag vet inte hur alla andra i Sverige med samma typ av hus och således samma typ av garderober gör, kanske låter de barnen dela rum och använder ett rum som jättegarderob? Detta har jag föreslagit barnen men inte fått gehör för.

Istället delar jag upp mina kläder i en sommar- och en vinterhög. Den säsong det inte är, får ha sina kläder nedpackade i en flyttkartong på golvet i en av garderoberna.

Idag kom flyttkartongen med vinterkläder fram. Dessa tömdes ut på golvet och sorterades i en funkar-en-säsong-till-hög och en släng-hög. Högarna blev olika stora. Ni får själva räkna ut vilken som blev störst.

Sedan tog jag fram alla skira sommarklänningar, shorts, vita kjolar och kavajer och annat som det står "sommar" skrivet med eldskrift på. Även dessa sorterades i en spara- och en slänghög.
Slänghögen fördelades i olika plastpåsar för transport till återvinning. Kartongen sattes undan i garderoben och alla vinterkläder i sparahögen skulle få bo in sig på hyllor och galgar i garderoben.

Enda haken var att det knappt fanns några kläder i den högen.

Några stickade kjolar i ull, bara. Annars tomt.

Detta är onekligen ett problem. Antingen får jag göra underverk med accessoarer så att ingen tänker på att jag har samma kjolar dag ut och dag in, eller så måste jag kompletteringshandla lite. Typ en hel garderob.

Imorgon skall jag göra samma sortering med skorna. Jag anar att jag inte kan gå i högklackade sandaletter till nästa sommar, hur snygga och strassbeströdda de än är.

Och vad skall jag ha på mig på jobbet imorgon? Sandaletter eller Bally curling-skor? Vilket är snyggast till bara ben (för jag hittade inga strumpbyxor) och grå, stickad yllekjol?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar