söndag 20 september 2009

RIKTIG höst?

Ännu en septemberdag med strålande sol och sommarvärme och skall det fortsätta så här så får jag gå emot min vana och ändra uppfattning. Jag kommer kanske rentav att börja gilla hösten i fortsättningen. Om den är så här.

Mest av allt gillar jag sommar. RIKTIG sommar. Inte sommar med ständiga ösregn, korvgrillning i braskaminen, fleecetröjor och joggingbyxor till gummistövlar och en doft av vått ylle i huset. Nej, sommar med sol och värme, humlesurr, svalornas skrin, Sommarprogram i radion, grillos över nejden och kanske en tändkulemotor också. Ja, ni fattar.

I andra hand gillar jag vår. Den del av våren som är VARM. Sol och värme för hela slanten, knoppar som brister och solstolar som kan släpas ut och intagas utan att man får blåskatarr och kylhälar. RIKTIG vår.

Övriga årstider har jag betecknats om "klabbet" och lagt in under kategorin "tycker inte om". Regn, storm i sådan omfattning att cyklar kör baklänges när man vill framlänges, halka så man trillar av cyklarna, snö så man inte ens kan cykla och helt enkelt något man bara skall gå igenom, men inte nödvändigtvis med blicken höjd och glatt sinne.

Men det som pågår nu, DET känner jag att jag kan lära mig att tycka om. Är detta höst? RIKTIG höst? Då gillar jag höst.

Vintern däremot, med gråslask, ingen sol, ingen värme, höga elräkningar och ett sammanfattat elände, d v s RIKTIG vinter (i Skåne), det kan INGEN få mig att gilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar