måndag 14 september 2009

Middag utan kök

Idag klockan 7 imorse infann sig "min snickare". Han som enligt mediet skulle komma och vara bra för mig och mitt hus. Det är han också, fast mest för huset, inte lika mycket för mig. Men vid min ålder får man inte vara petig med detaljerna.


Den här gången rockar han loss med en massa verktyg i köket och jag, som fortfarande sitter kvar på jobbet, är spänd över vad som skall möta mig när jag kommer hem. Hur mycket hinner en spänstig hantverkare i sina bästa år på en arbetsdag? Är köket klart, tro?


Jag befarar att det inte är det. Jag befarar också att jag kanske inte ens har någon ren plats att laga middag på. Om jag verkligen skall se det hela från den mörka och pessimistiska sidan tror jag inte ens HAR något kök för närvarande.


Och då kan man snabbt bli orolig för hur det skall gå med maten.


Men, si där har jag lite alternativa planer:


1) Jag kör bilen en extra runda hem så att motorn blir varm. När jag kommer hem, lindar jag in en korv i folie, öppnar motorhuven och lägger korven på motorn. Tada! Foliekokt korv à la säkerhetschef.


2) Jag låter vattnet rinna länge i badrummet så att det blir varmt. Jag häller lagom mängd vatten i en skål, tömmer en påse nudlar i skålen och fyller på med mamma Scans köttbullar. Eventuellt får jag byta vatten någon gång. Särskilt om köttbullarna var frysta. (Detta har jag inte kommit på själv, det har Stina gjort. Tack, Stina.)


3) Jag tar med mig en påse varma koppen från skrivbordslådan på jobbet. Häller varmt badrumsvatten i en kopp. Löser upp varma-koppen-pulvret i vattnet i koppen. Och vill jag ha extra arom rör jag om med diskborsten.


Således kan jag mätt och belåten gå till sängs även ikväll. Och detta skall som bekant ske tidigt, det är jag fortfarande överens med mig själv om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar