måndag 14 september 2009

Självbedrägeri en måndag

I teorin borde man vakna pigg som en lärkvinge på måndagmorgonen, stärkt efter en helgs vederkvickande vila, näringsriktiga kost och motion i lagom omfattning i Guds härliga natur.
I teorin.

Jag var trött som en gammal kamel imorse. Och det märkliga är att hjärnan vid dylika tillfällen gärna ställer upp och försöker hjälpa till med att lura verkligheten för att få sova en liten stund till.

Således började jag redan vid kvart i sex drömma om att det var lördag idag. Det var en härlig dröm, den utvecklades aldrig mer än så, men jag har inga stora krav på underhållning.
När klockradion började tuta, intalade jag mig att det var ett inslag i drömmen, och kunde därför med gott samvete nonchalera olåten. Tills den blev för störande, då stängde jag av klockradion. I verkligheten, men fortfarande sovandes.

Strax efter satte dotterns mobil igång, när den ligger på golvet blir det oanade ljudvågor av vibrationerna genom träplanken ned till mitt sovrum. Jag passade då lämpligen på att drömma att grannen borrade i sin tegelvägg, från utsidan. Oklart varför, men det skall ju inte jag lägga mig i. Deras ensak.

Till slut blev dock den samlade olåten för störande och jag vaknade, motvilligt. Och insåg att det är måndag. Inte lördag.

Nu är jag vaken, åtminstone delvis. Till den del som krävs för att jag skall kunna köra bil och ge ett gott intryck på jobbet.

Och jag har bestämt mig för att ikväll, då skall jag verkligen lägga mig tidigt.

Jo, det skall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar