onsdag 14 oktober 2009

Bilkunskaper, för avancerade användare

Jag bytte, som jag skrivit om i somras, bil till en Volvo i maj-juni någon gång. Och den har jag varit nöjd med rent funktionsmässigt sedan jag fick klart för mig hur den där cruise control-funktionen var tänkt att användas. Innan jag behärskade den höll jag på att hamna i bakluckan på bilen framför flera gånger, men det är en annan historia.

Volvon har till och med hängt med mig en sväng i Tyskland och det gick hur bra som helst. Inga krockar, inga dumma idéer om att vilja stanna och inte starta igen och sådana saker som är opraktiska om de inträffar när man är långt från Håkan på macken här hemma.

Igår kväll skulle jag ge mig ut på bygden lite, förflytta mig inom kommunen efter mörkrets inbrott, och jag kan konstatera att så sent lär jag inte ha varit ute någon gång sedan jag köpte bilen, Åtminstone inte utanför motorvägsnätet. Jag hittade nämligen inte helljuset.

I förra och alla andra bilar jag haft har man fått vrida lite på en knapp till vänster om ratten. Två snäpp åt höger är jag inlärd att man skall vrida. När man sedan vill lysa upp tillvaron tar man blinkisspaken och trycker den utåt, från kroppen och i färdriktningen, om ni förstår.
Det gick inte på den här bilen.

För det första kunde man inte vrida knappen två snäpp åt höger. Jag är emellertid väldigt flexibel och när jag märkte att man kunde vrida den två snäpp åt vänster, så kändes det helt ok för mig. Jag valde det läget.

Sen ville jag ha helljus och tryckte ut spaken. Det gick absolut inte. Möjligen att det hade gått med lite våld, men då kändes risken överhängande att jag fått ta till silvertejp för att kunna använda spaken att blinka med framöver, och jag avvaktade därför lite med den metoden.
Däremot kunde man trycka den åt höger och vänster, fast det blev inte bra, för då blinkade man åt sidorna och detta förvillade både bakomvarande och mötande trafik. Det vet jag med säkerhet, för jag prövade envist detta flera gånger för att se om det möjligen fanns något hack strax innan blinkandet som jag inte tidigare märkt. Efter ca 10 försök åt vardera hållet, kunde jag konstatera att så inte var fallet. Och alla bilar, både mötande och de som låg bakom mig, kröp fram...

Man kunde också trycka spaken MOT sig, men det blev det bara ljustuta av. Och det tyckte speciellt den mötande trafiken var onödigt. Förstod jag.

Jag löste problemet med att sitta och hålla in spaken hela vägen dit jag skulle, det var tröttsamt, men jag är både envis och stark och lösningsorienterad. Det kändes dock inte riktigt som rätt sätt.

När jag kom fram satte jag mig en stund i innebelysningens sken och läste manualen. Det första felet jag gjort var att jag inte skulle ha vridit knappen alls. Den skulle ha stått kvar i det översta läge som jag haft den i hela tiden sedan i maj.

Sedan skulle jag använda mig av blinkisspaken och trycka den mot mig, men MYCKET mot mig. Förbi ljustutan och enligt bilden lite snett nedåt. (För övrigt har Volvo en del att lära sig av Ikeas monteringsbeskrivningar när det gäller att med ord och fina teckningar förklara hur man skall dra och vrida på deras grejer.)

Efter lite övande med endast ett fåtal tillhörande vänsterblinkningar på vägen hem, satt den! Bra kvinna reder sig själv!

Så här i efterhand slår det mig emellertid att jag undrar om den där knappen verkligen skall vara ställd i det översta läge som den befinner sig i när det gäller vanliga resor, på dagtid. Frågan är om jag inte skall vrida den två snäpp åt vänster? Så att det blir som jag har haft det på mina gamla bilar, två vrid åt höger när jag vill använda mig av hellyset?

Jag tror jag ställer den så, det finns ingen anledning att hålla på och ändra för mycket på invanda mönster bara för att man råkar byta bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar