torsdag 16 juli 2009

Jag är äldre. Än 14, alltså.

Många som är i min ålder, typ 40+, presenterar sig som 40+ "i biologisk ålder" men påstår sig vara 14 "på riktigt". Särskilt män brukar vara pojkar i fjortonårsåldern "på riktigt".

Själv har jag de senaste åren brukat hävda att jag är 23 "på riktigt", för 14 var en alltigenom hopplös ålder och inget jag längtar tillbaka till. Jag kom inte in på något av de roliga ställena eftersom jag då varken hade något id-kort eller ens varit betjänt att av visa något med tanke på min pinsamt låga ålder. Om jag inte ville in på knattedisco, vilket jag inte ville.

Och jag hade inget att säga om var jag skulle tillbringa natten, helgen eller semestern heller, trots att det dök upp ett antal intressanta alternativ mellan varven. Svaren på samtliga dessa tre frågeställningar var nämligen alla desamma: Hemma.

Jättekul.

Häromdagen insåg jag att jag nog inte kan säga att jag är 23 "på riktigt" heller, för jag tycker faktiskt inte likadant som jag gjorde när det begav sig, rent biologiskt.

Ta det där med karuseller t ex. När jag var 23 var en dag på Tivoli eller Bakken (Köpenhamn, båda två) höjdpunkten på året och jag valde dag efter besökstäthet. Ju mer lågsäsong desto bättre, för då fick man åka mer. Inga väntetider.

Och ju läskigare karuseller desto roligare:
- Loop? Jajamen!
- Berg- och dalbana? Tveklöst!
- Fritt fall? Måste man vara fastspänd?
- Pariserhjul? Jag hänger i knävecken utanför korgen, det är ok, va?!

Nu för tiden, vid de sällsynta tillfällen när jag får följa med och finansiera mina barns förlustelser på Tivoli, köper jag inte ens ett åkband till mig. Hittar jag någon åkattraktion som rör sig i det tempo och på det sätt som faller mig i smaken, som inte kör på högre höjd än 1 meter ovanför marken och som 176 cm, medelålders dam får plats i (benen är för långa för karusellhästarna) så köper jag en biljett till ordinarie pris. Det finns inte så många sådana att det är lönt med åkband.
Så i det fallet är min "riktiga" ålder 72 och det skäms jag inte för att erkänna. Det är lika sant som att min biologiska ålder är 35.

Jo, jag lovar! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar