fredag 30 oktober 2009

Konsten att ställa en klocka

Igår när jag körde omkring i bilen kände jag att det gick så bra att jag hade tid över att se mig omkring. Jag tittade mig självfallet inte omkring på miljön som passerade utanför bilfönstren, har man kört sträckan Vellinge-Malmö i 16 år finns det inte mycket som överraskar där. Nej, jag tittade mig omkring inne i bilen. Sitter jag i bilen, kör jag, och då håller jag som regel på mest med det. Nu hade jag emellertid kapacitet över och passade på att kolla in knappar och rattar litegrann. Bilen har inte varit i min ägo mer än några månader och dr Livingstone har fortfarande outforskad mark där. Plötsligt noterade jag att den digitala klockan i instrumentpanelen fortfarande visade sommartid.

På ett sätt passar det mig att den gör det eftersom jag ju gärna hänger kvar i tidsomställningar. När jag kom hem från Thailand behöll jag t ex mobiltelefonen på thailändsk tid i två veckor bara för att liksom hålla kvar känslan av semester.

Det var alltså fullt möjligt att jag kanske kunde tänka mig att ha klockan kvar på sommartid. Mitt kontrollbehov ville emellertid veta hur jag skulle göra för att ställa om den, om behovet skulle uppstå. Var fanns klockknappen?

Det fanns ingen som helst symbol med en klocka på, och då var jag ändå nästan över i baksätet och kollade där också. Däremot hittade jag äntligen knappen för att vispa av bakrutan med vindrutetorkaren, det fanns en sådan som man kunde använda utan att samtidigt spruta ned rutan med spolarvätska. Det hade jag anat men inte kunnat bekräfta.

Sen hittade jag en rolig knapp som resulterade i att jag fick fram en massa statistik på instrumentpanelen om hur jag hade kört den sista tiden. Medelhastighet, medelbensinförbrukning, medelvärme i kupén, antal gånger jag dragit larmet, såna saker. Det var så spännande läsning att jag höll på att missa avfarten från motorvägen.

Dock ingen klocksymbol.

Till slut bestämde jag mig för att konsultera manualen, men den låg i handskfacket och för att nå den hade jag behövt kliva över till passagerarsätet. Och det anade jag skulle se märkligt ut för de bilar som jag körde förbi. Jag beslöt mig för att vänta med den detaljen tills jag parkerat.

När jag hade parkerat hade jag självfallet glömt mina intentioner. Och att klockan var ställd på sommartid. Och var jag varit. Jag var bara helt och skärt lycklig över att vara hemma och få rå om mig själv och mina saker lite efter en lång dag i allmänhetens och övriga uppdragens tjänst.

Det är först nu, när det snart är dags att ut och åka igen, som det slår mig att jag glömde lösa mysteriet igår.

Men, jag får göra det idag istället. Genast jag sätter mig i bilen. Innan jag har startat. Skall försöka komma ihåg det. Och samtidigt hålla i minnet varför jag måste ta bilen och inte cykeln idag. Varför skulle jag det...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar