lördag 24 oktober 2009

Kritiska moment i tvättprocessen

Jag har just, så här i arla morgonstund tömt torktumlaren på nattens produktion av torkad tvätt och kom att tänka på alla kritiska moment som finns i tvättprocessen. Vissa av dem struntar jag högaktningsfullt i, och kan av ålder och erfarenhet konstatera att momenten sannolikt inte är lika kritiska i alla hem.

Först skall man enligt hemkunskapsboken SORTERA tvätten. Det skall vara vitt för sig och rött för sig, ylle för sig och bomull för sig, kulört för sig och tröjor med tryck för sig. Jeans för sig och gympaskor för sig. (Jo, man kan tvätta gympaskor.) Tvättlappar med en liten hand på, betyder att dessa plagg skall tvättas jättemycket för sig. Dessutom med hjälp av handkraft. Haha!

Dream on, säger jag bara. Skall man hålla på och sortera tvätt på det där viset skulle tvättmaskinen få dundra på dygnet runt, med ett plagg i taget.

Jag har därför förädlat denna process, miljöcertat den och effektiviserat produktionen väsentligt.

Jag tvättar allt i samma maskin, 40 grader, funkar bästa.

Möjligen att jag gör undantag för lakan och handdukar, de får svischa omkring i 90 grader, men detta innebär inga problem, varken för miljön eller i produktionslinan. Har man bytt lakan i tre sängar så har man glatt fyllt en eller två maskiner och jag behöver inte ens stoppa in några röda tröjor med tryck för att fylla upp maskinen och vara miljövänlig.

När man har tvättat kommer nästa kritiska moment i processen. Det är nu man skall ÅTGÄRDA det som eventuellt gått snett. Vita grejer som blivit rosa och sånt. Det är emellertid väldigt sällan, enligt min erfarenhet, som något fäller ned något annat. Det verkar som om man färgar in kläder med pansarplåt nuförtiden, för färgen sitter där den sitter. Faktum är att det vanligen är gympaskorna som släpper ifrån sig färg. Deras produktutvecklare har en del att jobba med när det gäller färgäktheten.

Men skulle en vit tröja bli fläckvis rosa så får man självfallet fixa det. Då tvättar man den en gång till med samma röda tröja och strax är den jämnt och fint rosa. Och vips! har man fått ett nytt plagg!

(Sonen säger inte vips! och ler stort när han skall ta på sig dessa rosa tröjor, men han är nog inne i en känslig ålder, bara.)

Därefter torkas tvätten. Det gör tumlaren åt mig och jag brukar gå och lägga mig när detta moment inträder. Det är inte bra, det vet jag sedan min tid på räddningstjänsten, torktumlare är hysteriska och oberäkneliga till sin natur, men jag tröstar mig med att brandvarnaren sitter strax utanför torktumlarens utrymme så jag lär vakna snabbt om denna process går överstyr.

På morgonen dagen efter kommer sista momentet i processen. Detta är det mest kritiska. Nu skall tvätten SORTERAS. Här finns rika källor till misstag och misstag kan få förödande konsekvenser för mig, för barnen och för hela familjens goda rykte.

Det gäller nämligen nu att, snabbt och korrekt, kunna avgöra vilka strumpor som tillhör vilket barn. Och vilka av de äkta kopiorna på Björn Borg-underkläder som är i dam- respektive herrvariant. För gud förbjude att jag råkar ge dottern Björn Borg-kalsonger. Och gud inte bara förbjude, gud formligen bryter ihop och säger upp sig samt lägger en förbannelse över mig så att jag får gå omkring med ormar runt halsen och äpplen i behån istället för att hålla en Adam i handen i både detta och kommande liv, om jag råkar ge sonen Björn Borg-trosor.

En ynka gång har detta hänt, dessutom den sistnämnda av dessa fruktansvärda varianter, och jag lär få äta upp det till döddagar. Det var nära katastrof, nämligen. Det kunde blivit så att han gått i dessa till skolan och gympalektionen och då hade han fått byta skola, vi hade alla fått flytta, jag hade blivit av med jobbet, vi hade fått byta namn och sannolikt hade man hittat oss sovandes på parkbänkar tämligen snart därefter. Och efter något år hade ingen längre varken sett eller hört något om oss. En mycket sorglig historia. Får absolut inte inträffa.

Det sista momentet är det enklaste. Jag skall bara lägga in allas saker i rätt lådor och det behärskar jag tillfullo, så ofta som jag är i dessa lådor och skåp och rotar. Och därefter går jag vidare till moment 1 i tvättprocessen: tittar ned i tvättkorgen och konstaterar att den på något märkligt sätt har blivit full under natten. Detta moment i processen är det mest mystiska. Jag har ännu inte räknat ut hur det går till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar