lördag 24 oktober 2009

Nätverksteknikern

Min hjälpreda på Bredbandsbolaget tyckte för någon vecka sedan att jag borde jacka upp mig till trådlöst bredband i bostaden och jag accepterade villigt. De stationära burkarna kan jag förvisso även fortsättningsvis åmaka mig att ha kopplade via kablar, men så finns det ju små bärbara här och var också, som man skulle vilja kunna haka på. Jag såg framför mig hur jag skulle kunna steka kotletter och blogga, mangla och blogga, sitta på toa och blogga, ligga i sängen och blogga samt sitta framför teven och blogga.

Det var vackra syner alltihop.

Tyvärr har de inte förverkligats ännu.

Igår bestämde jag mig för att göra slag i saken, nu skulle den privata bärbara få glädjen att utan hindrande bojor och sladdar få connecta med yttre rymden. Jag stoppade in cd-skivan i datorn och gjorde mig beredd att följa instruktionerna till punkt och pricka.

Först skulle man välja vilket modem man hade fått, det kunde jag tycka att de som skickat hit det borde veta bättre än jag, men jag jämförde bilderna med den lilla lådan på väggen och hittade snabbt rätt modell. En liten Xavi 5258 är det som bor hos mig numera, kan jag berätta för den intresserade.

Sen skulle man svara på om man ville jobba trådlöst eller med kabel. Jag ville jobba trådlöst och fick då raskt beskedet att koppla upp mig via en kabel.

Detta sinkade mig en god stund, för här vaknade den kvinnliga misstänksamheten och jag kände ett behov av att säkerställa att inte Bredbandsbolaget skrivit fel. Sånt kan hända den bästa, jag är inte den som dömer, och jag försökte därför hoppa fram några steg i instruktionen för att se vad som skulle hända där och på så sätt avgöra om det verkligen var relevant att koppla in kabel när man skall installera trådlöst nätverk.

Det gick att forcera processen något steg, sen hängde systemet upp sig på att jag inte kopplat in en kabel. Man skulle göra som man blev tillsagd, inte hålla på och mecka själv. Skivan var som en fröken på 50-talet med pekpinne och håret i knut, och jag blev rädd och försökte backa. Det gick inte för i och med att jag hade hoppat runt bland tillvalen så mindes inte systemet var jag hade varit när jag lämnade den breda vägen. Det hela slutade med att jag fick starta om datorn och börja om från början.

Jag var fortfarande vid gott mod och fylld med tillförsikt.

Denna andra gång stoppade jag in kabeln vid rätt tillfälle utan ifrågasättande och tuffade vidare i programmet. Min del i arbetet bestod av att trycka på "Nästa" med jämna mellanrum. Det var lätt och jag var förtröstansfull. Jag tyckte samarbetet fungerade utmärkt.

Tills jag kom till slutet av processen. Då fick jag ett meddelande att nu var jag så gott som ute i cyberrymden. Ja, om det inte hade varit för att man inte kunnat konfigurera mitt trådlösa nätverkskort, förstås. Det skulle jag göra själv och som vägledning fick jag välja mellan fyra pdf-filer som skulle hjälpa mig på traven. Förslagsvis skulle jag välja det första, det som hette Wireless Zero Configuration. Någon support i detta högst självförvållade ärende kunde jag dock inte räkna med, så långt sträckte sig inte Bredbandsbolagets ansvar.

Nu, 24 timmar senare, är jag fortfarande inte ute i cyberspace. Jag har installerat, men inga trådlösa nätverk dyker upp. Jag har varit inne på alla chattforum som finns på temat trådlösa nätverk och försökt tolka de högteknologiska tips som 13-åringarna delar med sig av där. Inget användbart. Jag har räknat ut vad det är för fabrikat på mitt trådlösta nätverkskort och uppgraderat drivrutinerna. Ingen skillnad. Jag har varit inne på Bredbandsbolagets servicesida och försökt felsöka. Jag har felsökt via min egen dators hjälpfunktion. Jag har googlat på felsök och jag har nästan börjat slå i nationalencyklopedin, F-delen, från 90-talet för att se om där finns något förutseende jag kan ha nytta av. Jag har faktiskt försökt allt som har med "felsök" och "reparera" att göra.

Och det enda användbara råd jag har fått är att jag skall kontakta min nätverkstekniker.

Det kändes som en lättnad. Äntligen skulle jag få prata med någon som kan hjälpa mig!

Tills jag kom på att nätverksteknikern i det här hushållet ju är jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar