onsdag 21 oktober 2009

Mimmis receptbok

Någon gång skall jag skriva en receptbok för vardagsmat. En RIKTIG receptbok, en sån som alla har sådan nytta av att den kommer att ligga framme på köksbänken från måndag till fredag. För ungkarlar kommer den att ligga framme även lördagar, söndagar och helgdagar. Sannolikt tar de med den till sovrummet på nätterna.

Boken kommer nämligen att beskriva olika sätt att leverera hemlagad mat på, utan att man egentligen behöver laga den. Tanken är att man bara genom att öppna rätt antal burkar och påsar, blandar, mixar, skakar och vänder, med kärlek och närvaro och högst personlig kryddning, skall skapa ångande och vällagade måltider till glädje för hela familjen. På ingen tid alls. Och utan att någon vet om att man knappt gjort något själv.

Ni fattar inte?

Ok, här kommer ett exempel: ta fram en burk creme fraiche, en burk Campbells svampsoppa, två burkar tonfisk (jo, ta två, tonfisk är fisk fast man inte tror det och fisk är nyttigt) samt en sån där liten frysförpackning med dill. Öppna allt och blanda. Peta in kärleken som jag nämnde ovan genom din högst personliga kryddning. Svartpeppar och salt om du inte kommer på något bättre.

Du är nu nästan klar med middagen.

Koka upp vatten i vattenkokaren. Häll detta i en kastrull med lite salt i och ös därefter ned lagom mängd ris. Kanske 3 dl eller så. Låt koka i 20 minuter eller efter instruktioner på risförpackningen. Lägg ned mycket tanke och kärlek i detta moment, för nu LAGAR du faktiskt något och det är just det här som gör att måltiden är hemlagad och inte jämförbar med Dafgårds enportionsrätter.

När riset är klart häller du det i en gratängform. Häll därefter på tonfiskröran. Sätt in i ugnen på 225 grader i sisådär 15 minuter.

Tada! Färdigt.

Barnen tindrar med ögonen, make/maka tittar kärleksfullt på dig och alla tycker att du är en hejare i köket för att du från ingenstans, med idel råvaror, har lagat till en så kulinarisk rätt. Trots att du är både säkerhetschef och mamma. Eller vad du nu är.

Jag tycker mycket om när man kan få fusk att se fint ut, och jag har flera sådana här fuskrecept på lager och jag tror faktiskt att alla har det. Så om ni alla kunde vara så snälla att skriva era fuskrecept i kommentarsrutan nedan, så gör jag allt jobbet åt oss genom att sammanställa, skriva och ge ut boken.

Jag tror vi gör mänskligheten en tjänst.

(Och i och med att ni har skrivit ned era recept nedan så har ni också godtagit att jag kommer att ta ut alla royalties och sätta min bild på bokomslaget och sitta i sofforna på Godmorgon-teven och bli bjuden på alla kändisfester och bli stenrik och sluta mitt liv som Barbara Cartland, dikterandes recept i sängen.)

Framförallt gör ni mig en tjänst, för det är attans vad knepigt det är att hinna hem och långkoka och servera barnen mat i tid för att klockan halv sex skjutsa det ena barnet rätt ut i spenaten där hon skall konfirmationsleda. Idag har jag lyckats laga paj från grunden med skal och krabbfyllning och allt på mindre än 45 minuter. Och då hör det till att pajen var i ugnen 40 minuter. Men att stressa så är inte bra för mig i längden.

5 kommentarer:

  1. Ok! Du tror du är matlagningsfuskarnas drottning? Det är just denna gren jag vunnit husmors VM i....
    Tag fram frusen spenat. Gör ingenting bara lägg i en form. Lägg öer gårdagens överblivna pasta t.ex tagiatelle. Öppna Cambells champinionsoppa eller varför inte keldas? Häll över. Tag vad du har i proteinväg t.ex lite färdig grillad kyckling, kassler, till nöds bara lite skinka och lägg över färdigriven ost. In ugnen! Klart! Annars är Kelda min favoriträtt. Tomatsoppan med smulad feta och lite basilika. Fisksoppan med lite nerslängda frusna räkor och en slatt vitt vin. Kanske lite frusen dill eller lite saffran. Glaset vitt vin till gör det hela möjligt även på en lördag! Nu tror jag vi har börjat på kokboken! Du kan ju vinka till mig från morgonsoffan i tv4......

    SvaraRadera
  2. Haha vilken perfekt kokbok - passar mig som handen i handsken.:)

    kram vännen

    SvaraRadera
  3. Mias kassler

    Ta fram ett paket kassler, skär i tunna skivor. Bred på lite tomatpuré på varje skiva. Lägg skivorna omlott i en smord ungssäker form. Peppra. Häll över några dl matlagningsgrädde och strö över lite riven ost. I i ugnen tills det bubblar och osten smält. Klart! Servera till kokt ris och en sallad. Kanonenkelt och supergott.
    //Emma-Karin

    SvaraRadera
  4. låter intressant kan vara nåt för mig .. då jag har en man som älskar laga mat och jag misslyckas med att koka ägg--- ha en bra dag i höst rusket.. kram N

    SvaraRadera
  5. Det enklaste receptet jag vet, lärde självaste Mat-Tina ut en gång. Det var på den tiden när hon fortfarande var på SVT. I själva verket är receptet så enkelt och går så snabbt, att hade hon använt det nu i sitt Cookalong på TV4, hade det räckt med 15 minuter programtid och 45 minuter till reklam i stället för tvärtom. Så tala inte om det för TV4-ledningen.

    Så här ser det ut: Koka upp ett paket Kelda Thaisoppa. Ta ett paket färsk tortellini med valfri fyllning (t.ex. ost, kött, svamp eller spenat) och häll i soppan. Låt koka så länge som tortellinin ska koka enligt anvisning. Klipp över persilja och/eller koriander från kruka. Ser ut som riktig mat, och är klart på fem minuter!

    SvaraRadera