torsdag 22 oktober 2009

Val av grönsaker

Alla, särskilt Anna Skipper, säger att det är nyttigt att äta grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och nötter. Det vill säga allt som lever och går att äta, men som inte tänker själv. Och inte viftar på svansen. Åtminstone inte samtidigt.

Sen finns det vissa grönsaker som är nyttigare än andra, beroende på om man vill bli klok, fylld av c-vitaminer, få ett stärkt immunförsvar eller en rejäl fart på magen. Man ska således välja grönsaker efter effekt och funktion, snarare än vad som passar ihop med lövbiffen och bearnaisesåsen.

Själv väljer jag dessa nyttiga produkter på helt andra grunder. Jag går i stort sett uteslutande efter storlek. När pensionärerna står och väljer fina, lagom stora potatisar i potatisbingen, hänger jag i knävecken för att få tag i de största exemplaren, strunt samma om de är fina eller inte. Jag vill ha de exemplar med mest raksträcka under skalningen så att man får så mycket potatis per skalning som möjligt. Det går snabbare då.

Morötter och palsternackor väljs efter samma princip. Stora, rejäla doningar. Långa raksträckor med skalkniven. Äpplen och bananer skall vara stora för annars är det inte lönt att äta dem, märks ingen skillnad i magen.

Plommon är inte att tänka på. För smått och för petigt. Den dagen det kommer plommon stora som äpplen och utan kärnor kan vi snacka. För man bör INTE sätta i system att svälja kärnorna. Det vet jag av erfarenhet. Då kan man behöva kalla på Heimlich och hans manöver. Kärnorna går bara rakt ned i magen om de vänder sig rätt inför transporten och det vet man inte med säkerhet i förväg. Kärnor i sätesbjudning funkar inte. Det vet man med säkerhet i förväg.

Sammanfattningsvis vill jag bara ha stora, rejäla produkter från växtriket. Helst utan skal om det går för sig. Det enda jag kan tänka mig att äta under förutsättning att det är ett mindre exemplar av familjen, är vitkålen. Där vill jag ha små huvuden.

Varför?

För att tänka tidseffektivt, förstås. Hela tiden. Stora produkter utan skal har praktiskt taget ingen hanteringstid alls och jag har ständig tidsbrist. Jag vill ha eat & go för hela slanten. Utom när det gäller vitkål som blir himla otympligt att hantera om huvudet är för stort.

Småpillet med minimorötter, pluttepalsternackor, clementiner och thailändska pyttebananer som man får äta tio av för att märka att man ätit något, skall jag ägna mig åt när jag gått i pension.

Så till frukost idag skall jag äta en bifftomat. Pudrar jag över lite kaffepulver samt sköljer ned det hela med lite varmvatten direkt från kranen, så har jag fått en utmärkt balanserad och nyttig frukost. Och snabb.

Jag tror jag skall tipsa Anna Skipper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar