lördag 27 juni 2009

Onödig funktion

Jag har precis bytt bil till en variant som är både större, coolare, nyare och försedd med en hel massa fler finesser jämfört med den tidigare varianten.


Som gammal dataglytt är jag av den arten att jag aldrig läser manualer eller handböcker när nya produkter passerar min väg. Jag är helt enkelt av den anspråkslösa uppfattningen att kan andra människor konstruera bilar, dvd-apparater och IT-utrustning så kan minsann jag räkna ut hur de skall nyttjas. Jodå.


(Och de funktioner jag inte begriper mig på, betraktar jag som onödiga.)


Igår hade jag som sagt den tvivelaktiga förmånen att sitta i bil i inalles fyra timmar för att frakta mig 2 x 13 mil och det tråkade snabbt ut mig. Har man kört bil i 26 år, många tusen mil om året, så bereder det en föga utmaningar att växla upp och växla ned, bromsa och gasa, vrida ratten hit eller dit och hålla koll på bilen framför så den inte plötsligt lägger sig för nära min bil.


Dessutom körde jag omkring på en sträcka som jag åkt en miljon gånger sedan barnsben och överraskningsmomenten var få. Ett hus hade fått ny kulör sedan sist och på ett ställe där de brukar odla jordgubbar gick det omkring kor. Dessa förändringar livade upp tristessen något men det skojiga varade inte länge.


För att ha något vettigt att göra medan bilen körde mig hem, började jag studera de funktioner bilen kan erbjuda som jag inte tidigare haft. Bland annat det gäng med knappar som sitter på rattens vänstra sida. Cruise, plus, minus, enter och 0.


Fullkomligt obegripliga symboler och när jag prövade dem så visade det sig att de flesta av dem inte verkade kunna göra ett skvatt. Inget hände i 3 fall av 4. Plustecknet däremot var en lömsk rackare. När jag tryckte på den knappen så for bilen iväg som en raket, vilket säkert gjorde livet lite spännande för en stund för föraren i bilen framför eftersom han plötsligt såg mig komma som ett jehu med riktning hans baklucka. Hur i hela friden kan man förse en ratt på knappen med "gasa-utav-bara-katten"-funktion utan att skriva en varningstext?


Efter 3 mil av trial and horror så begrep jag att om man trycker på knappen Cruise och därefter LÄTT på någon av knapparna + eller -, så ser bilen själv till att den hastighet den hade vid det lätta trycket behålls. Jag kunde sitta och vifta med tårna under tiden. Något viftande alltför långt ifrån pedalerna var emellertid inte att rekommendera för rätt som det var närmade det sig en bil framifrån igen. Denna hade sannolikt en annan hastighet inställd i sin Cruise och + och jag väntade med spänning på vad min bil skulle göra åt detta hastigt uppdykande problem. Skulle han köra om, köra över eller bromsa? Han gjorde ingetdera utan forsade bara frejdigt fram i samma hastighet som om han vore the king och the road. Skulle vi inte krocka, var det uppenbarligen mitt ansvar att bromsa.

Det gjorde jag och sedan fick Cruise och + vila resten av vägen hem. Typiskt onödig funktion.
Jag organiserade istället upp alla användbara radiokanaler som förval i frekvensordning. Sedan organiserade jag om dem i prioritetsordning efter hur bra jag tycker kanalerna är. Sedan retade jag mig på att det viner någonstans ifrån sidorutan och jag letade länge efter glappet. När jag var klar med det var jag hemma.

Kör jag samma sträcka idag skall jag försöka finna systemet för hur vindrutetorkarna fungerar. So far verkar det som om det är slumpgeneratorn som avgör om det skall intervalltorkas, sprutas vatten, vevas för fullt och om bakrutans torkare skall gå igång eller inte. Det kan inte hjälpas att solen skiner idag. A woman's gotta do what a woman's gotta do.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar