måndag 19 oktober 2009

Onödiga fotbollsregler

Nu när jag har spelat fotboll själv, för första gången, har jag fått ett helt annat perspektiv på sporten. Jag är inte längre övertygad om att fotboll överhuvudtaget kan utföras som ett spel betraktat ur perspektivet kunskap, erfarenhet och träning. Katten vet om inte vinst eller förlust helt och hållet beror på slumpen. Jag är benägen att luta åt det hållet.

En fotbollsspelare måste vara duktig på att springa. Det kände jag med all önskvärd tydlighet under lördagens match. Jag rände omkring åt alla håll samtidigt och i och med att jag fick direktivet att placera mig överallt på plan, så hade jag ett stort utrymme att täcka upp. Nu vet jag förvisso att riktiga spelare har sina positioner och att det är inte målvakten som förväntas ligga på topp i anfallet, han kan som regel hålla sig i närheten av sin bur utan att någon blir sur på honom, men iallafall.

Men att springa, det kan man träna sig på. Värre är att springa åt ett håll, hålla huvudet riktat åt ett annat för att se om någon spelare möjligen tänker passa en, samtidigt bevaka bollen, för det är liksom den man förväntas kunna fånga om den kommer förbi OCH hålla ögonen i nacken vidöppna för det finns ibland motspelare som fegt anfaller från ryggen.

Omöjligt.

Dessutom skall man vara modig på gränsen till dumdristig och själv anfalla den som har bollen såvida den personen inte tillhör ens eget lag, för då blir man väldigt lite populär om man anfaller. (Och så blir man vald sist på nästa match. Mimmis anm.)

Om en genomsnittsspelare väger 70 kg och dessutom kommer dundrande i vild galopp med en boll framför sig, då kan man utgå ifrån att den faktiska vikten som skulle drabba en vid en krock är 1,5 ton. Och vet man sådant är jag inte säker på att man vill anfalla. Man borde inte vilja det, iallafall. All nedärvd stenålderskunskap borde blåsa tapton och reveljer och aktivera alla reflexer att dra sig bakåt, i skydd, för full maskin.

Utöver det oerhörda risktagande man utsätter sig för om man väljer att spela fotboll, så störs man dessutom av dumma regler, endast tillkomna för att komplicera det hela för åskådarna.

Jag har tittat på fotboll på olika nivåer sedan dottern snörade på sig sitt första par fotbollsskor för 9-10 år sedan och det gick väl an så länge vi höll på med 5-manna och 7-mannafotboll. När 11-mannaspelet drogs igång började man emellertid krångla till det i onödan med nya, obefogade regler.

Finns det något mer omöjligt och meningslöst än offside-regeln till exempel? Jag lovar, alla som med jämna mellanrum vrålar ”offside, ser du inte det dumma domare” har inte en aning om vad de pratar om. För man KAN inte se om någon befinner sig i offside. Det ÄR inte solklart. Jo, möjligen om man fryser alla spelarna i någon minut, precis på den plats de befinner sig och sedan skickar ut en funktionär som kan mäta avstånd, gräshöjd och längden på skosnörena, då kan man KANSKE avgöra om det är offside eller inte. Alternativt om man spolar tillbaka filmen och tittar på reprisen.

Men annars är det HELT omöjligt att se offside i realtid. Det kan inte ens vana åskådare göra och det vet jag med säkerhet, för jag har inte kunna se en offside en enda gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar