måndag 23 november 2009

En effekt av klimatförändringarna?

Jag tror inte att jag kommer att kasta in handduken, ställa in tofflorna eller hoppa på det sista tåget på vanligt sätt, som andra människor gör. Det vill säga dö av ålder, olycka eller sjukdom. Jag tror att jag kommer att torka bort och liksom damma iväg bara, rätt som det är.

Åtminstone är jag på väldigt god väg.

De senaste åren när jag varit utomlands på semester, ser jag ut som foto taget på långt håll av en reptil de närmaste veckorna efter hemkomsten. Jag fjällar och är torr intill självsprickning. Det formligen dammar om mig och jag får akta mig för att röra mig för häftigt om jag råkar bära ärmlösa plagg eller vara barbent. Då ser det ut som om jag bor i en sån där miniatyrvärld som det snöar i när man vänder den upp och ned och sikten blir förödande dålig. Något flaxande med armarna vid bilkörning är med andra ord inte att tänka på om jag inte vill ge passagerarna en uppfattning om Skåne i februari där snön företrädesvis yr horisontellt i synfältet.

Från september till maj är jag torr i ansiktet. Varje år sedan flera år tillbaka. Det börjar mellan ögonen och drar sig successivt uppåt tills jag är torr både i pannan och i hårfästet. Det jag inte vet om salvor och dekokter är inte värt att veta. Den enklaste kunskapen om dessa medel är att de inte hjälper. Annat än högst tillfälligt. Efter en tids användande vänder de sig emot en och går till angrepp och då blir allt etter värre.

Innevarande höst har jag fått ett nytt problem. Nu är det läpparna som tackat för sig och börjat krackelera. Skillnaden mellan min mun och ett månlandskap är obefintlig. På inget av ställena går det att uppmäta någon fuktighet. Jag och Idomintuben är sällan långt ifrån varandra, åtminstone inte utanför arbetstid. Hemma kan jag gå omkring och se ut som clownen Coco hur mycket som helst. Under förutsättning att barnen inte väntar besök, för då måste jag gnida av salvan.

Frågan är nu om detta har med min ringa ålder att göra, 44 på det 45:e? Eller kan det möjligen vara en effekt av klimatförändringarna?

Jag tror starkt på att det har med klimatförändringarna att göra.

2 kommentarer:

  1. ja tror oxå de för jag känner igen mig.. kram N

    SvaraRadera
  2. Utan tvekan är det klimatförändringen... Jag minns på 60-talet när min hy var mjuk, len och smidig som en barnarumpa... Nu uppträder fläckvis fnöske utan förvarning. Klimatet! Så självklart egentligen...

    SvaraRadera