fredag 13 november 2009

Jojo...

Min dotter skall medverka i en teater i skolan idag. För det ändamålet ringde hon mig i förrgår när jag var på jobbet och bad om tillåtelse att få botanisera lite i min garderob i min frånvaro för att låna kläder av mig att ha som rekvisita. Ja, visst får du det, svarade jag, men jag har slängt allt som är i närheten av att vara utklädningskläder.

Det utgjorde inget problem, hon behövde tantkläder och det hade jag enligt hennes uppfattning gott om.

När jag kom hem tittade jag nyfiket in i min garderob för att se vilken av dräkterna hon valt. Alla fanns kvar. Lite underligt, tyckte jag, eftersom hon sagt att hon tänkte klä sig som jag brukar göra på jobbet och jag har förhållandevis ofta kavaj och kjol eller byxor.

Igår morse hade jag tänkt ha ett särskilt par skor som skulle matcha dagens outfit men det märkliga var att skorna var borta. Jag hade haft dem för några dagar sedan, men nu var de putz weg. De hade formligen promenerat iväg, fast utan mig den här gången.

När jag pratade med dottern senare på kvällen undrade jag nyfiket om hon inte tagit några kläder. Jodå, det hade hon. Hon hade tagit en ful väst (min gråa, dyra långväst) och den hade hon matchat ihop med en mörkgrå lätt randig kjol med fyra knappar på framsidan (min nyinköpta festkjol). Denna kjol hade jag endast använt vid ett tillfälle under några timmar vid ett festligt tillfälle, och var absolut ingen värdig representant av tantklädssläktet. Dessutom NY. Vilket innebär att jag fortfarande är väldigt rädd om den.

Denna helt oväsentliga information viftades bort.

- Tog du månne några skor också, frågade jag?

Nja, skor och skor. Hon hade skaffat sig en hastig överblick över min skogarderob och slutligen valt ett par gamla, fula som jag säkert inte använder och därmed inte heller skulle sakna mummel, mummel, (vilket var detsamma som "...om jag skulle råka bli av med dem i skolan").

- Jag hade tänkt ha dem idag.
- Hade du? De där fula? Du skojar! Hahahahaha...
- Ja, de där fula. Jag använder faktiskt de där fula.
- Oj, det trodde jag VERKLIGEN inte. (Vi talade i telefon men jag vet med säkerhet att hon,när hon sade detta, himlade med ögonen och tänkte "adah, snälla, inte fan gör du det, tror du jag är dum, eller, så fula skor går inte en vettig människa omkring i".)

- Jo, det gör jag. Och jag använder också ofta min gråa väst. Och jag tänker använda min nya kjol med knapparna framöver också, vid festliga tillfällen. Och INGET av plaggen tillhör kategorin tantkläder, det är ungdomskläder. Så det så. Och säger du något annat får du inte låna dem till teatern imorgon, då får du låna kläder av pappa, moahahahaha.

- Du har snygga kläder, mamma. Bra smak. Och nu när jag tittar ordentligt på skorna så är de riktigt fina.

Jojo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar