lördag 14 november 2009

Ytterplaggsproblem

På jobbet har jag ofta på mig kjol, strumpbyxor och höga klackar. Det ser snyggt ut i den miljön.

När jag tar mig till jobbet cyklar jag för det mesta och då har jag samma kläder på mig. I det sammanhanget ser de emellertid inte lika snygga ut. Kjolen är oftadels snäv med påföljd att den kasar upp på ett högst osmakligt vis i höjd med sadeln när jag trampar. Håret fladdrar iväg och anländer en kvart senare till jobbet än vad jag gör, och ser då ut som om jag börjat dagen med att kamma mig med en elvisp. Ibland regnar det med påföljd att den övre delen av håret ligger som en blöt hjälm över hjässan medan det som flyger fritt har hunnit lufttorka och bildat en föga representativ risbuske.

Detta går att lösa med rätt ytterkläder. En ganska lång jacka eller kappa utrustad med kapuschong kan göra underverk. Jag har en (1) svart parkas som uppfyller de flesta av mina krav. Jackan är lång och stor, jag får plats med mycket under och med den på syns det inte att kjolen sitter strax under behån när jag cyklar. Den har en kapuschong som man kan dra åt så att inte blåser av under de höga hastigheter jag uppnår när jag flänger fram på cykeln och kapuschongen är dessutom så pass stor, att den inte förvandlar håret till en hjälm.

Dock lämnar den en hel del att önska på det estetiska området. Det inträffar nämligen att jag skall träffa andra människor under dagen i sådana sammanhang att ytterkläderna behöver blandas in och då hade det varit kul att se proper ut, inte som om jag utgör en del av det team som med hjälp av skidor håller på att ta sig över Grönland.

Det händer därför att jag får ha en extrakappa med mig i cykelkorgen, avsedd för stilfulla lunchpromenader eller bilturer med kollegor till externa möten. Önskvärt hade dock varit att man hade kunnat kombinera snyggt med praktiskt.

Och som av en händelse har jag redan en färdig lösning som jag härmed välvilligt ger bort till tekoindustrin.

Jag tänker så här:

Man skulle kunna sy en ganska snygg jacka/kappa. Lagom lång. Till denna skulle man kunna leverera ytterligare en del, en förlängning, som man liksom knäpper på med tryckknappar när det är dags att cykla och som på så sätt täcker benen under cykelturen. Likaså skulle man kunna tänka sig en kapuschong som inte är fokuserad på att vara snygg utan en fruktansvärt praktisk kapuschong med dragsko och allt som krävs för att den skall fylla sin funktion under cykelturen. Även denna dragskodel skall vara avtagbar så att kapuschongen förvandlas till en vanlig dekorationskapuschong när man vill vara fin. Till hela härligheten skall dessutom ingå ett överdrag med regnskydd, sytt efter kappan och möjligt att fästa på densamma. Jag är såååå trött på sladdriga regncaper som aldrig hinner med utan ligger som ett streck efter mig och cykeln.

En snyggkappa/-jacka med tillbehör, helt enkelt. I dessa miljötider när fler än jag känner sig manade att cykla omkring borde det finnas en cykelkapps-lunchmöteskapps-marknad.

Iallafall finns det en kund.

1 kommentar:

  1. Har inte hunnit (!) läsa så många av dina blogginlägg den senaste tiden men inser, när jag läser om dina cykeleskapader, att jag måste skärpa till mina prioriteringar :-) Lite jobb och mycket underhållning kan man ju sammanfatta det med. Tack!

    Jag tänker nu omgående börja kamma mig med elvisp om morgnarna ;-)

    ... men du... Varför har du inte en snygg representationskappa hängande på kontoret? Inte lika underhållande för oss bloggläsare... fast rätt så praktiskt. Eller?

    SvaraRadera