lördag 7 november 2009

Julklappslistor

Idag har jag varit uppe i gryningen och börjat julförbereda mig. Detta innebar två stora moment:

1) Börjat skriva julklappslistor.
Detta kan lätt missförstås vara listor över vad JAG önskar mig, men sådana listor är det inte lönt att jag skriver. Finns ingen att ge dem till sen, mer än möjligen att skicka dem med Posten till "Jultomten, Nordpolen". Men det har jag testat förut och det funkade inte. Jag fick varken stegen eller lövsugen jag önskade mig.

Nej, jag skriver listor över vilka jag förväntas GE presenter, vad de skall få, beräknar kostnaden, gör fin kalkyl i Excel så att jag kan säkerställa att barnen

a) får lika många presenter
b) till sammanlagt samma värde,

och jag skriver också upp i en kolumn för sig var bytena kan jagas upp och fällas ned. Det vill säga var de finns till försäljning så jag skall slippa springa runt och leta. Helst vill jag varken springa eller leta, jag gillar att beställa prylar via nätet och få dem hemskickade. Hade man kunnat kryssa i en ruta för att få dem inpackade, rimmade på och försedda med till- och frånetikett också, så hade jag satt rejäla kryss i denna. För med de paketmängder jag hanterar så är allt detta kringpyssel ett besvärande inlägg i julstressen.

Jag skulle till och med kunna tänka mig en vidareutveckling av tjänsten såtillvida att man skulle kunna skicka in barnens önskelistor, ange ett maxbelopp per barn, instruktioner om att de skall få lika många presenter (i antal) och till sammanlagt lika stort värde, och med detta utgångsläge kunde tjänsten på nätet själv handla upp, paketera in och kanske rimma något fint åt mig. Och så betalar jag och lämnar milt kärleksfull över det hela på julafton. En underbar tanke.

2) Gjort grundstommen till 2010 års kalender till mormor
Detta innebär kort och kort att alla tusentals foton tagna av dottern under året skall gås igenom och därefter skall elva fina bilder på mig och för rättvisans skull en på barnen väljas ut att göra kalender av.

Nej, här skojade bara. Kalendern består uteslutande av bilder på ungskocken. Ibland står de själva mot en vacker bakgrund, ibland står de ihop. På en bild råkade min arm händelsevis komma med och det blev jag glad för. Armen gjorde sig mycket bra på den bilden. Inte ett dugg slapp, utan solbränd och fin och lägger man märke till den tror man säkert att den tillhör den unga servitrisen som dukar av bordet på restaurangen. Jag är mycket nöjd.

Uppgiften 2 tog längst tid. Uppgiften 1 gick på 10 minuter. Jag började med att lägga upp ett kalkylblad i Excel med 10 rader och en summacell på rad 11. Sen började jag fylla på de 10 raderna med julklappar. Strategin är att när summacellen visar på maxbeloppet per barn, blir det inte fler julklappar.

Detta gick mycket fort. Det blir en julklapp till dem var. Och jag kan faktiskt tänka mig att packa in den själv i år. Det känns inte ett dugg besvärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar