söndag 22 november 2009

Ljusslingor

Som den alltigenom ordentliga människa jag är, har jag redan idag, en vecka före D-day (första advent) stått och trasslat med ljusslingor för utebruk en lång stund. Det är märkligt att en ljusslinga försedd med 40 små ljus som alla snällt lyser när slingan tas ned och läggs i sin kartong i januari i väntan på nästa jul, visar sig ha en hel radda med trasiga lampor när man plockar upp den året efter. Vad händer bland julsakerna under vår, sommar och höst? Slåss de?

Jag har emellertid lärt mig hur man byter dessa små jävulska lampor som drar ytterligare sex kamrater med sig i fördärvet när de viker ned sig. Jag har även lärt mig att man inte behöver ha exakt samma lampfot när man byter lampa, man kan plocka ut själva glödlampan med en tång och sedan sätta i en annan glödlampa under förutsättning att den passar i fästet. När sju lampor är släckta är det emellertid inte alltigenom enkelt ens med kvinnlig intuition att avgöra VILKEN det är som ställt in tofflorna och lagt sig med koppartråden i vädret. Man får helt enkelt pröva dem en och en, vilket är både tidsödande och riskabelt. Det har hänt att även en hel lampa har gått sönder under mina otåliga fingrar.

Idag hände något nytt. Efter att jag bytt alla lampor som behövde bytas och gått ut och skulle bre ut två slingor i varsin balkonglåda, började slingorna och ljusen att trassla ihop sig med varandra. Sannolikt bara på pin kiv. Jag inledde utredningsarbetet med att milt och omsorgsfullt dela på de lampor som krånglat ihop sig men man tröttnar på allt. Ibland väldigt snabbt. Jag tog istället otåligt tag i varsin ände av slingan och drog. Detta borde göra att slingan skulle trassla upp sig.

Då lossnade en tunn kabel från en av ljusen och började hänga omkring lite hur som helst. Det kände jag inte var riktigt bra. Sätta fast liten tunn kabel i ett ljus har jag aldrig gjort och jag vet inte ens om man skalar sådana kablar eller bara trycker dem på plats.

Jag tryckte den på plats. Man skall inte överarbeta saker och ting.

Visar denna metod att den inte fungerar, får jag ta metod B och börja skala kabeln.

Och funkar inte det heller så köper jag en ny ljusslinga. Det får finnas gränser på hur mycket tid en och samma slinga får ta.

1 kommentar:

  1. vilket tålamod... rusta har billiga.. och säkert dyra med... kram

    SvaraRadera