måndag 16 november 2009

Måndagsmorgonsblues

Ja, så var det måndag igen. En av fördelarna med att ha jobbat hela förra veckan och fortsatt i samma goda anda i helgen är att det helt enkelt inte funnits något utrymme för söndagsångest. Det känns som vilken onsdagmorgon som helst idag. Med den skillnaden att det är fem dagar kvar att jobba innan jag kan lägga fötterna på soffbordet och ta ett glas vin igen. I den mån jag nu kan göra det, i värsta fall får jag arbeta även nästa helg, man vet aldrig med det jobb jag har.

Men, den tiden den sorgen.

En vanlig arbetsvecka brukar jag som regel cykla till och från jobbet. Det händer att jag måste iväg till annan ort å yrkets vägnar men då är det som regel till centrala Malmö och dit går det ju att ta sig med buss.

Denna vecka, på fredag morgon, skall jag lämna in bilen eftersom den omväxlande inte vill låsa sig (vilket går att leva med), omväxlande inte vill släppa in mig (vilket är svårare att förlika sig med). Självfallet skall jag denna vecka till sådana metropoler som Ringsjöns strand, Eslövs utkant och Skurup. Om jag inte vill ägna hela dagen åt diverse transportbyten så måste jag ha bilen. Jag är redan nervös för hur den tänker behandla mig. Det känns jobbigt att behöva kliva in i sin egen bild via bakluckan när man är hemma. Det är fruktansvärt jobbigt att behöva göra det på en offentlig parkeringsplats till allmän beskådan. Ännu jobbigare är de 20 frågor följer som ett brev på posten.

Men någon där uppe vill väl pröva mig och jag är redo. Jag tänker ha långbyxor på mig hela veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar